nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Kommuner satsar miljoner på ifrågasatt metod

Svenska kommuner lägger miljonbelopp på coach- och ledarskapstjänster, trots att det är svårt att bedöma kvaliteten. Det visar en granskning som Vetenskapsradion gjort.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Ett exempel är kommunikologi, lära inom utveckling och ledarskap som saknar vetenskapligt stöd. Trots det har 50 kommuner lagt totalt 10 miljoner kronor på den typer av tjänster de senaste tre åren, visar Vetenskapsradions granskning.

Mattias Lundberg, legitimerad psykolog och forskare vid Umeå universitet, är kritisk till att skattepengar läggs på den här typen av metoder som inte är verifierade.

– Vi går ofta med hängslen och livrem när det handlar om att utsätta människor för saker. Oavsett om det är airbags till bilar eller läkemedel så är det enorma prövningar. Men här släpps hela fältet fritt, säger han till Vetenskapsradion.

Lyssna på hela inslaget här.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Ny som bloggare på KM

Vad är kvalitetskultur, vad innebär socialt ansvarstagande för kvalitetsarbetet och vad händer med kvalitetsrollen framöver? Det är några av de frågeställningar som KM:s nya bloggare brinner för. Först ut är Åsa Rönnbäck, SIQ.

Fokusera på kvalitetskulturen

Blogg

Kortsiktighet sätter käppar i hjulet för kvalitetsarbetet, det saknas ofta en kvalitetskultur. Men vilka beteenden formar en kvalitetskultur? Och går den att mäta? Ny forskning har börjat hitta svaren, berättar Åsa Rönnbäck i sin blogg.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Arbetsförmedlingens resa – Från kontroll till service

2013 stod Arbetsförmedlingen på botten i alla förtroendemätningar. Skalan nedåt fick byggas på för att de fick så låga siffror. Det blev början på ett arbete med både kund- och medarbetarresor för att vända trenden och hitta rätt förbättringsmöjligheter.

Lyckade innovationer kräver träffektivitet

Går det att vara innovativ i en effektiv värld? Magnus MackAldener, chef för Scanias transmissionsutveckling, menar att vi istället behöver vara träffektiva för att lyckas skapa framgångsrika innovationer. På Kvalitetsmagasinet Live berättade han om Scanias metod.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.