nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Konflikter och utmaningar på företaget Mess

Alla verksamheter möter både framgångar och nederlag, konflikter och utmaningar på sin resa. Med ett fiktivt exempel som grund ger denna bok en ny spännande ingång till organisationsteorins grunder.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I boken En berättelse om organisering skildras framgångar, konflikter och utmaningar på det nystartade modeföretaget Mess. Läsaren får följa delägarna från deras första stapplande steg till utvecklingen av ett framgångsrikt företag. Berättelsen beskriver företagets organisering över tid och låter teorin växelvis ta upp olika verktyg för att förstå skeendena.

Det skönlitterära greppet hjälper läsaren att förstå organisationsteorins olika delområden, såsom ledarskap, makt och kultur.

– Skönlitteratur kan fungera som ett sätt att förstå människor och mellanmänskliga relationer. Det är det organisationsteori handlar om. Med en längre sammanhållen berättelse får läsaren ett djup i beskrivningarna och kan lära känna och förstå människorna, säger medförfattaren Lars Strannegård, professor i företagsekonomi och rektor för Handelshögskolan i Stockholm.

En berättelse om organisering är från början en grundbok i organisationsteori för förstaårsstudenter på universitetet och högskolor. När Studentlitteratur nu publicerar den är förhoppningen att den även kan ge yrkesverksamma en bättre förståelse för vad en organisation är och vad organisering innebär. Författare är Maria Grafström, Anna Jonsson, Oline Stig och Lars Strannegård.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.