nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Konsten att lyckas med det omöjliga

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Kan du få dina medarbetare att stå på huvudet? I en undersökning bland er läsare har vi fått tillfället att kika in i er vardag och vad som upptar er tid. Fram träder bilden av ett omöjligt uppdrag. Många och skiftande ansvarsområden och uppgifter landar på ditt bord. Ett uppdrag som kräver en superhjälte. Eller en ledare med förmåga att få sina medarbetare att göra det som tycks omöjligt.

Som Linda, min yogalärare. När hon tidigt i våras utmanade mig och alla andra i gruppen att stå på huvudet var det nog inte bara jag som tvivlade. Jag tänkte att de andra kanske skulle göra det, men inte jag. Aldrig. Fast, första steget, att bara sätta ner huvudet mot golvet, det kunde jag väl göra. Det var inte så svårt. Inte heller nästa steg, och tro det eller ej, men en kväll på yogagruppen så stod jag faktiskt där med huvudet i golvet och benen upp mot taket. Stolt och lycklig över att jag klarat det omöjliga.

Men vad har det här med kvalitet att göra, tänker du? Ganska mycket, tycker jag. Linda visade upp ett klockrent exempel på hur ett gott ledarskap kombinerat med tillit och glasklar vägledning fick mig att göra det jag trodde var omöjligt. Det handlar om att våga utmana sina medarbetare och sin organisation. Att inte tvinga, utan att lita på sina medarbetares förmåga. Att vägleda genom de små stegen till förbättring och samtidigt ha helhetsbilden klar för sig. Att vara närvarande och uppmuntra när det är dags att ta de svåra stegen. Och att uppmärksamma och fira segrar.

Med ett sådant ledarskap kan man få medarbetare att bli modiga och våga ta egna steg ut i det okända. Som i Jokkmokks kommun, som vi skriver om i detta nummer. Med modiga medarbetare formas en organisation som har förmågan att snabbt anpassa sig till nya krav från omvärlden. Något som är en framgångsfaktor i dagens verksamheter.

Så om du vill omge dig med modiga medarbetare kanske det är dags att utmana dem att stå på huvudet nu. Det är inget omöjligt uppdrag, men det kräver förmodligen mer av dig än dina medarbetare.

Taggar:

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.