nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Kortlek underlättar normkreativ innovation

För hitta lösningar som är inkluderande, tillgängliga och hållbara gäller det att se verkligheten ur nya perspektiv. En kortlek från Vinnova hjälper till att vidga vyerna.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Vinnova lanserar ett nytt verktyg för normkreativ innovation. Tanken är att hjälpa verksamheter att bli bättre på att använda fler perspektiv för att på så vis skapa lösningar som fungerar för fler. Verktyget, som består av en kortlek med förslag på metoder och taktiker, har tagits fram av fyra forskare.

– Det finns många exempel där man genom att bli medveten om normerna kan öka chansen att nya lösningar skapas som fungerar för fler, därför har vi satsat på att ta fram det här materialet, säger Sophia Ivarsson, handläggare på Vinnova.

Ett exempel på normkreativ innovation i praktiken är projektet Jämlik avfallshantering, där ett nytt koncept för avfallssystem håller på att tas fram som inte diskriminerar äldre, funktonsnedsatta och andra som av olika skäl inte har tillgång till bil.

Exempel på olika taktiker i kortleken:

  • Slägghammaren. När en norm bekräftas och upprätthålls är risken stor att de som diskrimineras inte kommer till tals. Taktiken Slägghammaren handlar om att bygga förståelse genom kroppsliga direktupplevelser av diskriminering.
  • Skiftnyckeln. Många lösningar utvecklas med ambitionen att lösa ett problem en gång för alla. Skiftnyckeln bygger på inställningen att människors behov och problem är relativa och förändras över tid. Därför behövs lösningar som är flexibla, som inbjuder till tillägg, förändringar och justeringar.
  • Hävstången. Diskriminering resulterar i att vissa gruppers intressen och behov underordnas. För att skapa jämlikhet, med rättvis representativitet mellan olika grupper, kan det krävas positiv särbehandling, det vill säga att några lyfts fram och gynnas speciellt – med taktiken Hävstången.

Exempel på metoder i kortleken:

  • Vidga vyerna. Metod som går ut på att bjuda in personer från helt olika kunskaps- och intresseområden som kan bidra med sina perspektiv på en frågeställning eller ett fenomen.
  • Göra gemensam sak. Metoden handlar om att fysiskt bygga upp någonting tillsammans. Den kräver stor ödmjukhet och öppenhet. Vi måste vara beredda att släppa kontrollen och lämna plats det oförutsedda.
  • Blåsa upp. En metod som handlar om att snabbt få en uppfattning om hur en tänkt lösning upplevs i full skala.
  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

IKEA ett starkt varumärke lokalt och globalt

IKEA är inte bara Sveriges starkaste varumärke, utan har även en stark ställning globalt med en sjundeplats i YouGovs senaste varumärkesranking. Det varumärke som ökat mest i varumärkesstyrka på den svenska marknaden är Swedbank.

Fem populäraste arbetsgivarna bland nyanlända akademiker

Volvo Group toppar listan över vilka arbetsgivare som är populärast bland nyanlända akademiker, visar statistik från praktikprogrammet Jobbsprånget, som drivs av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Projektet ger nyanlända akademiker fyra månaders praktik hos svenska arbetsgivare över hela landet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Rätt träning viktigare än gener

Recension

I boken ”Peak, vetenskapen om att bli bättre på nästan allt”, berättar författarna om sanning bakom 10 000-timmarsregeln. Det handlar mer om träning än talang. Framförallt rätt sort övning visar författaren K Anders Ericsson i sin banbrytande forskning.

Ulf Hammarström ny generaldirektör på Swedac

Regeringen har utsett Ulf Hammarström till ny generaldirektör och chef för Swedac. Ulf Hammarström har tidigare varit generaldirektör för Försvarsexportmyndigheten och under nio år arbetat i Bryssel, dels som direktör för industri- och marknadsdirektoratet vid European Defence Agency, dels som diplomatisk minister vid den svenska EU-representationen.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.