nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Kortlek underlättar normkreativ innovation

För hitta lösningar som är inkluderande, tillgängliga och hållbara gäller det att se verkligheten ur nya perspektiv. En kortlek från Vinnova hjälper till att vidga vyerna.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Vinnova lanserar ett nytt verktyg för normkreativ innovation. Tanken är att hjälpa verksamheter att bli bättre på att använda fler perspektiv för att på så vis skapa lösningar som fungerar för fler. Verktyget, som består av en kortlek med förslag på metoder och taktiker, har tagits fram av fyra forskare.

– Det finns många exempel där man genom att bli medveten om normerna kan öka chansen att nya lösningar skapas som fungerar för fler, därför har vi satsat på att ta fram det här materialet, säger Sophia Ivarsson, handläggare på Vinnova.

Ett exempel på normkreativ innovation i praktiken är projektet Jämlik avfallshantering, där ett nytt koncept för avfallssystem håller på att tas fram som inte diskriminerar äldre, funktonsnedsatta och andra som av olika skäl inte har tillgång till bil.

Exempel på olika taktiker i kortleken:

  • Slägghammaren. När en norm bekräftas och upprätthålls är risken stor att de som diskrimineras inte kommer till tals. Taktiken Slägghammaren handlar om att bygga förståelse genom kroppsliga direktupplevelser av diskriminering.
  • Skiftnyckeln. Många lösningar utvecklas med ambitionen att lösa ett problem en gång för alla. Skiftnyckeln bygger på inställningen att människors behov och problem är relativa och förändras över tid. Därför behövs lösningar som är flexibla, som inbjuder till tillägg, förändringar och justeringar.
  • Hävstången. Diskriminering resulterar i att vissa gruppers intressen och behov underordnas. För att skapa jämlikhet, med rättvis representativitet mellan olika grupper, kan det krävas positiv särbehandling, det vill säga att några lyfts fram och gynnas speciellt – med taktiken Hävstången.

Exempel på metoder i kortleken:

  • Vidga vyerna. Metod som går ut på att bjuda in personer från helt olika kunskaps- och intresseområden som kan bidra med sina perspektiv på en frågeställning eller ett fenomen.
  • Göra gemensam sak. Metoden handlar om att fysiskt bygga upp någonting tillsammans. Den kräver stor ödmjukhet och öppenhet. Vi måste vara beredda att släppa kontrollen och lämna plats det oförutsedda.
  • Blåsa upp. En metod som handlar om att snabbt få en uppfattning om hur en tänkt lösning upplevs i full skala.
  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.