nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Kundmötet måste bli bättre

För att möta konkurrensen från e-handlen måste detaljhandeln bli bättre på att möta den enskilda kundens behov. Ofta lämnas kunden ensam i sitt köpbeslut. Det visar årets undersökning av kundmötet i den svenska detaljhandeln.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Daymakerindex 2016 Butik stärker de senaste årens trend, nämligen att detaljhandeln i stort har förbättrat den inledande fasen av kundmötet – att uppmärksamma kunden och att ta kontakt. Men i slutskeden, påverkansfasen, lämnas kunden ensam.

– Det är ju just den delen som du som kund behöver idag säger Peo Eriksson, vd på Daymaker.

Han konstaterar att kunderna idag ofta är välinformerade, de vet vad en produkt kostar, vilka färger som finns och andra grundläggande produktegenskaper. Men för att möta konkurrensen från e-handlen måste detaljhandeln bli bättre på att möta den enskilda kundens behov.

En sak som undersökningen visat tidigare år och som bekräftas även denna gång är att det inte räcker att prestera som tidigare för att behålla kundernas uppskattning, det gäller att hela tiden bli bättre.

– Det som för några år sedan var fantastiskt kan mycket väl vara standard idag. Det är en stor utmaning för handeln att hela tiden förbättra kundupplevelsen för att behålla lojaliteten från kunderna, säger Peo Eriksson.

De branscher som toppar listan är också bäst på att binda ihop kundmötets alla delar och ge sina kunder ett komplett erbjudande.

Topp 10 – Bransch

  1. Sporthandel 82 procent
  2. Färg och tapet 77 procent
  3. Bokhandel 76 procent
  4. Tillbehörsfackhandel 74 procent
  5. Telekom 73 procent
  6. Apotek 73 procent
  7. Accessoarer 71 procent
  8. Skor 67 procent
  9. Hälsa och egenvård 67 procent
  10. Hemelektronik 66 procent

Resultatet ovan visar procentuellt utfall av maxpoäng i Daymakerindex Butik 2016. Resultatet grundas på 12 frågor som är centrala i kundmötet.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny fortbildning ska stärka digitalt ledarskap

Det pågår en snabb strukturomvandling globalt, där digitalisering och automatisering radikalt förändrar villkoren för industriell produktion. Nu startar Chalmers Professional Educations fortbildningen ”Digitalt ledarskap” för it-chefer, vd:ar, strategichefer med flera.

”Det kärleksfulla ledarskapet är mer relevant än någonsin”

För 30 år sedan skrev SAS-chefen, Jan Carlzon, ledarskapsboken ”Riv pyramiderna” och förändrade inte bara det skandinaviska flygbolaget, utan hela det globala näringslivet.
– Min filosofi blir mer och mer relevant för varje dag, säger Jan Carlzon, som fyller 75 år i år.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.