nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Kundmötet måste bli bättre

För att möta konkurrensen från e-handlen måste detaljhandeln bli bättre på att möta den enskilda kundens behov. Ofta lämnas kunden ensam i sitt köpbeslut. Det visar årets undersökning av kundmötet i den svenska detaljhandeln.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Daymakerindex 2016 Butik stärker de senaste årens trend, nämligen att detaljhandeln i stort har förbättrat den inledande fasen av kundmötet – att uppmärksamma kunden och att ta kontakt. Men i slutskeden, påverkansfasen, lämnas kunden ensam.

– Det är ju just den delen som du som kund behöver idag säger Peo Eriksson, vd på Daymaker.

Han konstaterar att kunderna idag ofta är välinformerade, de vet vad en produkt kostar, vilka färger som finns och andra grundläggande produktegenskaper. Men för att möta konkurrensen från e-handlen måste detaljhandeln bli bättre på att möta den enskilda kundens behov.

En sak som undersökningen visat tidigare år och som bekräftas även denna gång är att det inte räcker att prestera som tidigare för att behålla kundernas uppskattning, det gäller att hela tiden bli bättre.

– Det som för några år sedan var fantastiskt kan mycket väl vara standard idag. Det är en stor utmaning för handeln att hela tiden förbättra kundupplevelsen för att behålla lojaliteten från kunderna, säger Peo Eriksson.

De branscher som toppar listan är också bäst på att binda ihop kundmötets alla delar och ge sina kunder ett komplett erbjudande.

Topp 10 – Bransch

  1. Sporthandel 82 procent
  2. Färg och tapet 77 procent
  3. Bokhandel 76 procent
  4. Tillbehörsfackhandel 74 procent
  5. Telekom 73 procent
  6. Apotek 73 procent
  7. Accessoarer 71 procent
  8. Skor 67 procent
  9. Hälsa och egenvård 67 procent
  10. Hemelektronik 66 procent

Resultatet ovan visar procentuellt utfall av maxpoäng i Daymakerindex Butik 2016. Resultatet grundas på 12 frågor som är centrala i kundmötet.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.