nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Två kunder tillsammans med en tjänsteman
När företags produkter blir allt mer lika värderar kunderna service högre. Det behöver fler företag ta fasta på och förbättra. FOTO: Shutterstock

Kundservice det nya svarta visar SKI:s sammanställning

Svenskt Kvalitetsindex, SKI, genomförde närmare 200 000 intervjuer under 2016. Den tydligaste trenden i undersökningarna är att service är på väg att bli den viktigaste leveransen.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

SKI konstaterar att den tekniska utvecklingen har gjort att produkter blir bättre och bättre men samtidigt mer och mer homogena. Det gör att service är det som kunderna efterfrågar ännu mer och företag behöver förstå att ”service är det nya svarta”, skriver SKI. Tyvärr visar studierna att det för många finns mycket kvar att göra innan servicen möter kundernas krav.

Följ förväntningarna

En annan trend som SKI ser är att flera företag har blivit överraskade över att de tappat i nöjdhet och kommenterat det med att de ”inte gjort något”. SKI menar att när omgivningen rör på sig och kunden får positiva upplevelser av ett företag så höjs kundens förväntningar på alla företag, då duger det inte att ”inte gjort något”.

Därför, menar SKI, är det allt mer viktigt för företag att titta utanför sin egen bransch, att följa kundens förväntningar.

De lyckas bäst

Precis som under 2015 så kommer revisionsbolag som bransch högt upp när det gäller nöjda kunder, men flera enskilda områden inom kommun och landsting lyckas också bra i kundundersökningarna, exempelvis förskola, konstaterar SKI.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.