– Det är verkligen svårt att komma åt beteenden i en mätning. Vi jobbar just nu med en prototyp till en medarbetarenkät som verkar ge en bra bild av verksamhetens kvalitetskultur, säger Ingela Bäckström.
Jämföra sig med andra
Enkäten bygger på två delar. Del ett innehåller beskrivningar av händelser som motsvarar de värderingar som utmärker en kvalitetskultur, och dess motsatser. I enkäten får medarbetarna ange vilka beskrivningar som förekommer oftast på arbetsplatsen.
Del två i enkäten innehåller händelser och beteenden som ger en bild av vilka värderingar man tycker är viktigast. Här ställs medarbetarna inför två alternativ och får svara på vilket alternativ de skulle föredra, till exempel ”Vi väljer individuellt hur vi vill arbeta” eller ”Vi följer överenskomna rutiner och arbetssätt”.
– I de pilotstudier vi gjort verkar enkäten ge en rättvisande bild av verksamhetens kultur, vilka styrkorna är. Tanken med enkäten är att man dels ska kunna se hur man ligger till, vilka värderingar som medarbetarna rankar högst, men också att kunna se hur man ligger till jämfört med andra verksamheter.
Ledningen har en viktig roll
Ingela Bäckström betonar att enkäten bara är ett instrument för att skapa sig en bild av läget och inte levererar någon absolut sanning. Däremot ger den en indikation om hur verksamheten ligger till och kan vara en bra utgångspunkt för det fortsatta kulturbygget.
På frågan om vilken värdering som är viktigast för en god kvalitetskultur svarar Ingela Bäckström snabbt.
– En kvalitetskultur har framför allt en engagerad ledning som agerar som förebilder, som brinner för kvalitet, som lyfter fram kunden och kan förmedla en idé om vem verksamheten är till för.
Hon förklarar att kulturen handlar om beteenden, men även om de ord vi använder och hur vi prioriterar. Att prata om värderingarna och översätta dem till konkret handling är en bra väg att gå. Ju fler som är överens, desto starkare blir kulturen.
Riskerar bli tomma ord
De värderingar som uttalats som bärande i verksamheten måste dessutom prioriteras i alla lägen, annars uppfattas de snabbt som tomma ord. Kvalitet måste gå före kostnadsjakt, kunderna före interna önskemål.
Här är den stora utmaningen. Kvalitetskultur uppstår först när alla tar värderingarna på allvar. För en chef som vill leva upp till ett engagerat ledarskap och allas delaktighet kan det betyda att man väljer att prioritera bort uppifrån, det vill säga att välja bort exempelvis möten med sin högre chef för att vara närvarande för sina medarbetare. I en kvalitetskultur är chefens närvaro i verksamheten självklar, och något som borde uppmuntras.
– Alla vill ha engagerade och delaktiga medarbetare, men få förstår att det är de små, små sakerna som betyder så mycket. Att se medarbetarna och ge feedback. Det är saker som inte kostar något, men ger så mycket tillbaka, säger Ingela Bäckström.