Kvalitetsmodeller möter inte dagens utmaningar

Förändringsarbete Just nu pågår en genomlysning av SIQ:s modell för kvalitetsutveckling, den största revideringen på 25 år. Hållbarhet, innovation och tydligare koppling till resultat är några av förändringarna som diskuteras.

Kvalitetsmodeller möter inte dagens utmaningar

I en annan studie som Åsa Rönnbäck refererar till har forskare från Chalmers tittat på sambandet mellan arbetssätt och resultat. Eftersom modellen ska vara ett verktyg för utveckling är det viktigt att poängsättningen ger tyngd åt rätt saker.

Studien visade att två områden, medarbetarnas engagemang och utveckling samt ledarskapet, har en stark koppling till resultaten. Mycket svagare koppling till ekonomiska resultat fann de mellan information, analys och planering. I offentlig verksamhet var detta till och med negativt för resultatet. Men detta avspeglas inte i poängsättningen för de olika områdena. I modellen ger arbete med processtruktur högre poäng än att jobba med att förbättra processen.

– Det gör att man inte kommer vidare i processarbetet, man fastnar i kartläggningen. Här behöver vi se över hur olika poäng viktas så att vi uppmuntrar de arbetssätt som är viktigast för resultatet.

Ny modell på gång

I höstas arrangerade Åsa Rönnbäck med kollegor en första workshop med medlemsorganisationerna som arbetar enligt modellen för att diskutera vilka värderingar som de tycker är viktigast för sin verksamhet. Idag bygger SIQ:s modell på tretton grundläggande värderingar och syftet med workshopen var att hitta de värderingar som är viktiga för svensk kultur.

– Kreativitet, hållbarhet, innovation och värdeskapande med kund var begrepp som många lyfte fram, berättar Åsa Rönnbäck.

Nu arbetar hon tillsammans med forskare på Chalmers med att ta fram ett embryo till en ny modell som ska testas och utvecklas i en ny workshop i april.

– Vi kommer även att modernisera språket och förmodligen också se över strukturen. Idag börjar modellen med ledarskapet och slutar med kunden, kanske borde det vara tvärtom, säger Åsa Rönnbäck.

Fakta

Kvalitet i förändring

American Society for Quality, ASQ, genomför regelbundet omvärldsanalys. De ser att ökad globalisering och ökad förändringstakt innebär nya utmaningar för verksamheter. Förståelse för kunden, innovation och hållbarhet blir viktigare framöver. Ledarskapet behöver också ändra fokus från effektivitet till anpassningsförmåga. Forskare inom SQMA, Swedish quality management academy, spår att kvalitetsutveckling kommer ha fortsatt fokus på ständiga förbättringar och kundfokus, men också mer fokus på hållbarhet, innovation, nätverk, kundsamverkan och förändringsledning.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.