I en annan studie som Åsa Rönnbäck refererar till har forskare från Chalmers tittat på sambandet mellan arbetssätt och resultat. Eftersom modellen ska vara ett verktyg för utveckling är det viktigt att poängsättningen ger tyngd åt rätt saker.
Studien visade att två områden, medarbetarnas engagemang och utveckling samt ledarskapet, har en stark koppling till resultaten. Mycket svagare koppling till ekonomiska resultat fann de mellan information, analys och planering. I offentlig verksamhet var detta till och med negativt för resultatet. Men detta avspeglas inte i poängsättningen för de olika områdena. I modellen ger arbete med processtruktur högre poäng än att jobba med att förbättra processen.
– Det gör att man inte kommer vidare i processarbetet, man fastnar i kartläggningen. Här behöver vi se över hur olika poäng viktas så att vi uppmuntrar de arbetssätt som är viktigast för resultatet.
Ny modell på gång
I höstas arrangerade Åsa Rönnbäck med kollegor en första workshop med medlemsorganisationerna som arbetar enligt modellen för att diskutera vilka värderingar som de tycker är viktigast för sin verksamhet. Idag bygger SIQ:s modell på tretton grundläggande värderingar och syftet med workshopen var att hitta de värderingar som är viktiga för svensk kultur.
– Kreativitet, hållbarhet, innovation och värdeskapande med kund var begrepp som många lyfte fram, berättar Åsa Rönnbäck.
Nu arbetar hon tillsammans med forskare på Chalmers med att ta fram ett embryo till en ny modell som ska testas och utvecklas i en ny workshop i april.
– Vi kommer även att modernisera språket och förmodligen också se över strukturen. Idag börjar modellen med ledarskapet och slutar med kunden, kanske borde det vara tvärtom, säger Åsa Rönnbäck.