Lågt förtroende för energibranschen

Kundnöjdhet Energikunderna förväntar sig mer än vad branschen klarar av att leverera. Bäst klarar sig de som är nytänkande, proaktiva och som bygger en personlig relation med sina kunder.

Lågt förtroende för energibranschen

Energibranschen befinner sig i ett paradigmskifte där det nuvarande sättet att hantera kundrelationen måste förändras. Resultaten från höstens kundundersökning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, visar att både kundnöjdhet och förtroendesiffor sjunker – en fjärdedel av kunderna har idag lågt förtroende för energibranschen.

Det inte bara är elnätsbolag som kämpar med låga förtroendesiffror. Höstens mätningar från SKI visar att många andra branscher, som bank och livförsäkring, kämpar med sjunkande förtroendesiffror. Framför allt behöver de jobba med att skapa en mer personlig relation till sina kunder, något som i allra högsta grad gäller även energibolagen.

– Avsaknaden av en personlig relation gör att kunder påverkas mer av omvärldsfaktorer. Negativ publicitet i media riskerar att sänka kundnöjdheten hos kunder som upplever en anonym relation till sitt bolag, säger Johan Parmler, vd Svenskt Kvalitetsindex.

Men det finns undantag. Två som lyckats är OX2 Vindel och Luleå Energi.

– Luleå Energi är det företag som inom samtliga områden starkast upplevs som att de positivt bidrar till regionen. Det ger en märkbar effekt på varumärket och nöjdheten. Luleå Energi har även väldigt god klagomålshantering, vilket leder till att en klagande kund blir en nöjdare kund.

Elbolag med de nöjdaste kunderna på privatmarknaden

  1. OX2 Vindel (80,2)
  2. Luleå Energi (78,7)
  3. Trollhättan Energi (74,9)
  4. Upplands Energi (74,8)
  5. Storuman Energi (73,1)

Energibranschen har som bransch ett genomsnittligt kundnöjdhetsindex på 63,3.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.