nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Lär dig tala som de bästa

Våga vara personlig och försök skapa ett herregud-ögonblick. Det är några av tipsen i denna retorikbok av det lite mer annorlunda slaget.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

För att utveckla din kommunikationsförmåga är den återkommande konferensen TED (Technology, Entertainment, Design) en guldgruva. Där levererar skickliga talare presentationer som får publiken att tappa hakan. Boken Tala som TED bygger på analys av TED-presentationer och intervjuer med framgångsrika TED-talare. I tre sektioner diskuteras ingredienserna ”emotionell, nyskapande och minnesvärd”, som är viktiga inslag i en inspirerande presentation.

För att få din presentation emotionell måste du nå både hjärna och hjärta. När du är engagerad i ditt ämne kommer den energi och entusiasm du visar upp att smitta av sig på dina åhörare. Därför är passion en av nycklarna.

De bästa presentationerna har skapats efter hundratals timmar av förberedelser. Träna tills du kan framföra presentationen lika obesvärat som när du pratar med en vän. Tänk på tempo, volym, tonlägen och pauser. Forskning visar att det ideala tempot är knappt 150 ord i minuten. Be vänner och kollegor titta och lyssna på din presentation när du tränar och ge dig raka, ärliga åsikter. Det handlar om att träna, inte fem gånger, utan hundratals gånger. Steve Jobs ansågs av många vara en fantastiskt karismatisk företagsledare. Vad många inte förstod var att han fick det att verka så lätt därför att han tränat så hårt.

Planera en nyskapande presentation. Börja gärna med en personlig historia som har koppling till presentationen. Det hjälper dig att få kontakt med din publik. Försök skapa ett ”Herregud-ögonblick” – ett överraskande moment som fångar lyssnarna. Bill Gates bevisade sin poäng vid en konferens inför teknikindustrins största ledare genom att på scenen öppna en glasburk och säga: ”Malaria sprids av mygg. Jag tog med några hit i kväll. Jag låter dem flyga runt en stund. Det finns ju ingen anledning att bara fattiga människor ska smittas.”

Humor är ett nyckelverktyg för världens mest inspirerande talare. Hjärnan älskar humor. Men dra inga roliga historier, såvida du inte är en professionell komiker. Det handlar inte om att ”vara rolig” utan om hur du säger något.

Ge en minnesvärd presentation genom att skapa en stark upplevelse som samtidigt tilltalar flera sinnen. Var dig själv, var öppen och ärlig och våga hålla dig kort. Forskning visar att 18 minuter är lämpligt. John F Kennedys berömda installationstal som president var ett av de kortaste i historien, bara 15 minuter långt och 1 355 ord.

Boken innehåller många tänkvärda och ofta konkreta tips, som illustreras med bra exempel från olika TED-föredrag. Texten är skriven med ett annorlunda fokus än vanliga retorikböcker, vilket gör den till en stor tillgång. En onödigt självgod ton från författaren är ibland lite störande.

Boken rekommenderas mycket starkt till alla som i sina olika roller håller presentationer – inte minst till chefer, lärare och politiker.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.