nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Tappa inte bort organisationens värderingar i ert förändringsarbete. Använd istället värderingarna för att hitta vägen framåt. FOTO: Shutterstock

Låt värderingar ligga till grund för nya strategier

Oväntade samarbeten kan ge synergier som är värdefulla när en verksamhet går igenom stora förändringar. Men för att lyckas gäller det att inte tappa bort de grundläggande värderingar som styr verksamheten. Då är risken stor att kunderna känner sig svikna, visar en färsk avhandling.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Organisationens värderingar styr vad man gör och hur, och de har en tydlig koppling till kundlöftet. Om värderingarna förändras på ett sätt som gör att man inte längre levererar det man har lovat, finns det en risk att kunden inte längre tycker att produkten eller tjänsten är intressant. Samtidigt måste en verksamhet kunna anpassa sina värderingar för att överleva i en föränderlig omvärld.

Denna balansakt har Sara Ekberg studerat i sin avhandling The role of organizational integrity in responses to pressures – A case study of Australian newspapers vid Jönköpings universitet. Hon har undersökt hur australiska dagstidningar hanterar de dramatiska förändringar som tidningsbranschen går igenom, där flera har gjort det på ett framgångsrikt sätt.

Sara Ekberg, forskare vid Handelshögskolan, Jönköpings universitet. FOTO: Patrik Svedberg

– För att lyckas möta förändringarna är det viktigt att man tänker igenom vad som ska hända och inte bara göra som alla andra. Här är ”clickbait” ett tydligt exempel där de traditionella medierna lät sig svepas med trots att arbetssättet inte överensstämde med de journalistiska värderingarna.

Sara Ekbergs arbete visar att de australiska tidningarna inte har begränsat sig till att låta värderingarna ligga till grund för nya strategier. Man har också använt värderingarna rent praktiskt för att utvärdera olika lösningar.

En nyckel till framgång har varit att samarbeta mellan olika medieslag. Dagstidningar jobbar till exempel alltmer med video. Genom att samarbeta med ett TV-bolag som har lång erfarenhet inom området kan man skapa nya synergier.

– Ur en organisationsteoretisk synvinkel så är det här insikter som kan tillämpas inom många andra områden. Jag tror till bland annat att organisationer inom vård och omsorg skulle kunna dra nytta av den här typen av samarbeten och synergier.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.