nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Tappa inte bort organisationens värderingar i ert förändringsarbete. Använd istället värderingarna för att hitta vägen framåt. FOTO: Shutterstock

Låt värderingar ligga till grund för nya strategier

Oväntade samarbeten kan ge synergier som är värdefulla när en verksamhet går igenom stora förändringar. Men för att lyckas gäller det att inte tappa bort de grundläggande värderingar som styr verksamheten. Då är risken stor att kunderna känner sig svikna, visar en färsk avhandling.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Organisationens värderingar styr vad man gör och hur, och de har en tydlig koppling till kundlöftet. Om värderingarna förändras på ett sätt som gör att man inte längre levererar det man har lovat, finns det en risk att kunden inte längre tycker att produkten eller tjänsten är intressant. Samtidigt måste en verksamhet kunna anpassa sina värderingar för att överleva i en föränderlig omvärld.

Denna balansakt har Sara Ekberg studerat i sin avhandling The role of organizational integrity in responses to pressures – A case study of Australian newspapers vid Jönköpings universitet. Hon har undersökt hur australiska dagstidningar hanterar de dramatiska förändringar som tidningsbranschen går igenom, där flera har gjort det på ett framgångsrikt sätt.

Sara Ekberg, forskare vid Handelshögskolan, Jönköpings universitet. FOTO: Patrik Svedberg

– För att lyckas möta förändringarna är det viktigt att man tänker igenom vad som ska hända och inte bara göra som alla andra. Här är ”clickbait” ett tydligt exempel där de traditionella medierna lät sig svepas med trots att arbetssättet inte överensstämde med de journalistiska värderingarna.

Sara Ekbergs arbete visar att de australiska tidningarna inte har begränsat sig till att låta värderingarna ligga till grund för nya strategier. Man har också använt värderingarna rent praktiskt för att utvärdera olika lösningar.

En nyckel till framgång har varit att samarbeta mellan olika medieslag. Dagstidningar jobbar till exempel alltmer med video. Genom att samarbeta med ett TV-bolag som har lång erfarenhet inom området kan man skapa nya synergier.

– Ur en organisationsteoretisk synvinkel så är det här insikter som kan tillämpas inom många andra områden. Jag tror till bland annat att organisationer inom vård och omsorg skulle kunna dra nytta av den här typen av samarbeten och synergier.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

AI kan bli hävstång för svensk ekonomi

Användningen av artificiell intelligens (AI) kan bli rena hävstången för svensk ekonomi. Men för att kunna ta tillvara de stora möjligheterna krävs en nationell strategi med bland annat satsningar på utbildning, forskning och utveckling av regelverk, visar en analys som innovationsmyndigheten Vinnova tagit fram på uppdrag av regeringen.

Nöjdare miner med buss än med tåg och flyg

Trots problemen med förseningar kan många persontransportföretag glädja sig åt nöjda kunder. Och allra nöjdast kunder har bussbolagen, visar årets studie från Svenskt Kvalitetsindex. Det företag som än en gång får högst betyg är Nettbuss med sina båda varumärken Nettbuss Bus4You och Nettbuss express.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon framtidens kvinnliga ledare

Ishtar Touailat, innovationchef på Tieto datadrivna affärer Sverige, är Framtidens kvinnliga ledare 2018. Hon koras för sitt orädda och inkluderande ledarskap där hon hittar nya lösningar på gamla problem.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.