nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Chef står bakom sovande medarbetare
Stäm av att medarbetarna får rätt utbildning, bra instruktioner, rätt mängd jobb, feedback och en ostörd arbetsmiljö – så behöver de inte uppfattas som lata. FOTO: Shutterstock

Fel förutsättningar kan ge lata medarbetare

Visst kan vissa medarbetare vara felrekryteringar, men för de allra flesta räcker det med stöd och uppmuntran för att prestationerna ska skjuta i höjden. Om du tycker att medarbetarna är lata, ta en titt på de här sex faktorerna. Det kan vara de som är problemet.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

1. Inga instruktioner

Du kan förvänta dig att medarbetarna jobbar någorlunda självständigt, men om de inte får några instruktioner över huvud taget är det svårt att veta vad som ska göras och vad som är viktigt.

Lösning: Ha avstämningsmöten. Diskutera vad som ska göras på kort respektive lång sikt så att medarbetarna har en chans att få rätt jobb gjort.

2. För lite utbildning

De ni anställer har valts ut för att de har rätt kvalifikationer, men alla företag och organisationer har egna rutiner och processer. Att inte utbilda medarbetarna om vad som gäller leder till att medarbetarna begår fel, vilket gör dem nervösa, vilket leder till fler fel.

Lösning: Ta fram rutiner för att lära upp nya medarbetare. Det gör medarbetarna säkrare och det blir lättare att göra rätt.

3. Dålig balans jobb–fritid

Ibland behövs det övertidsjobb för att hinna med, men om det sker regelmässigt riskerar ni att medarbetarna bränner ut sig eller slutar.

Lösning: Se över arbetsuppgifterna. Kan något skötas med ny teknik eller finns andra sätt att minska på arbetsbördan?

4. Störande ljud

Även de som älskar kontorslandskap behöver ett tyst rum att jobba i ibland.

Lösning: Se till att ha tillräckligt med tysta rum att sitta i eller gör bokningslistor för de tyska rummen så att alla kan få tid att jobba koncentrerat med krävande uppgifter.

5. Orealistiska förväntningar

Att ha en att göra-lista som uppenbarligen inte är möjlig att beta av innan deadline gör ingen glad.

Lösning: Medarbetare ska inte behöva framstå som ineffektiva, utan du som chef måste se till att kraven inte är för höga och att justera om det är så. Stäm av regelbundet med varje medarbetare.

6. Noll feedback

Det är inte kul att först på ett utvecklingssamtal få höra att ens arbetsinsats inte duger. Och det är inte heller bra att inte ge positiv feedback när en medarbetare gjort något bra.

Lösning: Du som chefer måste kunna ge feedback. Så är det bara. Ge både positiv och negativ feedback direkt när det behövs.

Källa: Inc.com

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Bra måste ständigt bli bättre

Blogg

Ju bättre man blir desto mer krävs för att bli ännu bättre. Därför är det oerhört viktigt att kontinuerligt utveckla den tillgängliga kvalitetskompetensen i verksamheten, skriver Lars Sörqvist i sin blogg.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.