nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

LE mot ANdra

Margita Johansson Gullstrand, Verksamhetsutveckling Eon

Då jag fick veta att temat för det senaste numret av KM är Lean, började hjärnan direkt surra av alla andra utvecklingsmodeller som jag under åren kommit kontakt med: TQM, Iso 9001, Kaizen, EFQM, SIQ modellen, Malcolm Baldridge och så vidare.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

För många år sedan arbetade jag i en koncern där modellerna avlöste varandra, en ny om året ungefär, och vi höll ständigt på att utbilda oss i någon ny modell med nytt tänk. Jag landade till slut i att det kanske inte var så stor skillnad mellan modellerna. Alltid fokus på kunden och därtill enkla processer som är så platta och så korta som möjligt. Syftet var ju ofta detsamma, arbeta smartare och därmed också effektivare vilket leder till kostnadsreduceringar. Vägen dit kunde bara se lite olika ut.

Det gläder mig att det idag inte verkar finnas samma modellhysteri, utan man plockar mer godbitarna från de olika modellerna eller väljer en och håller fast vid denna under en längre tid. Personligen har jag alltid gillat Iso-standarderna bäst, sunt förnuft i komprimerat format.

Gemensamt för de företag som utmärker sig i sina möten med kunderna, menar jag, är det faktum att de medvetet har valt ett systematiskt sätt att arbeta med kunden i centrum och med effektiva processer, och sedan håller i och håller ut!

Varje dag är vi alla kunder i en mängd olika sammanhang och vi minns också de gånger där någon verksamhet verkligen utmärkt sig. För mig var det den gången jag besökte akuten på ett västgötskt lasarett med ett sjukt barn och personalen överraskade i samtliga moment. Det var det där lilla extra i varje möte, som när personalen föreslog att vi skulle gå och ta en fika då vi väntade på röntgen, de kunde ju sms:a oss då det blev vår tur. Eller när de ringde hem några dagar efter besöket och frågade om vi mådde bra och om vi hade några frågor. Då jag efteråt googlade på detta lasarett kunde jag finna att de vunnit flera utmärkelser för sitt verksamhetsutvecklingsarbete och använde tydlig modell för sitt arbete.

Nästa sida: ”Busschauffören har en egen modell” 

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.