nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Lean på gott och ont

Begreppet Lean väcker alltid starka reaktioner. Vissa bär på dåliga erfarenheter. De berättar om satsningar som bara kommit halvvägs, där man med stor entusiasm gjorde sina 5S-projekt, men där ledningen sen tappade intresset och Lean byttes ut mot något annat. Andra är helt lyriska.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Begreppet Lean väcker alltid starka reaktioner. Vissa bär på dåliga erfarenheter. De berättar om satsningar som bara kommit halvvägs, där man med stor entusiasm gjorde sina 5S-projekt, men där ledningen sen tappade intresset och Lean byttes ut mot något annat. Eller där halva arbetslaget fick gå efter att verksamheten ”Leanats”. Ofta nämns också stress, minskad arbetsglädje och lägre självbestämmande i samband med dåliga erfarenheter av Lean.

Andra är helt lyriska. De vittnar om ett helt nytt engagemang, om förbättringar i stort och smått, om en lugnare arbetsmiljö med färre brandkårsutryckningar. De säger att de som misslyckats gjort fel, att de inte fattat grejen.

Båda bilderna är förmodligen sanna. I en studie som presenteras i detta nummer av tidningen har två forskare gått till botten med frågan om införandet av Lean har en positiv eller negativ inverkan på hälsa och arbetsmiljö. Blir det stressigare? Får medarbetarna en högre press på sig eller är det snarare tvärtom, att motivation och arbetsglädje ökar?

I jakten på svaret lyfter forskarna fram en viktig insikt – Lean i sig är varken bra eller dåligt. Det som påverkar effekterna på arbetsmiljön handlar om helt andra saker. I allt förändringsarbete gäller det att hitta balansen mellan krav och resurser och att ha ett hälsofrämjande fokus i de förändringar man gör. Kortsiktig effektivitet eller kostnadsbesparingar är aldrig en framgångsrik väg.

Resultatet gäller förstås inte bara Lean. Det är inte metoden i sig som gör att man lyckas eller misslyckas, utan sammanhanget. Och här är den gamla sanningen ”ledningens engagemang” helt avgörande.

Taggar:,

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.