nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Lean på gott och ont

Begreppet Lean väcker alltid starka reaktioner. Vissa bär på dåliga erfarenheter. De berättar om satsningar som bara kommit halvvägs, där man med stor entusiasm gjorde sina 5S-projekt, men där ledningen sen tappade intresset och Lean byttes ut mot något annat. Andra är helt lyriska.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Begreppet Lean väcker alltid starka reaktioner. Vissa bär på dåliga erfarenheter. De berättar om satsningar som bara kommit halvvägs, där man med stor entusiasm gjorde sina 5S-projekt, men där ledningen sen tappade intresset och Lean byttes ut mot något annat. Eller där halva arbetslaget fick gå efter att verksamheten ”Leanats”. Ofta nämns också stress, minskad arbetsglädje och lägre självbestämmande i samband med dåliga erfarenheter av Lean.

Andra är helt lyriska. De vittnar om ett helt nytt engagemang, om förbättringar i stort och smått, om en lugnare arbetsmiljö med färre brandkårsutryckningar. De säger att de som misslyckats gjort fel, att de inte fattat grejen.

Båda bilderna är förmodligen sanna. I en studie som presenteras i detta nummer av tidningen har två forskare gått till botten med frågan om införandet av Lean har en positiv eller negativ inverkan på hälsa och arbetsmiljö. Blir det stressigare? Får medarbetarna en högre press på sig eller är det snarare tvärtom, att motivation och arbetsglädje ökar?

I jakten på svaret lyfter forskarna fram en viktig insikt – Lean i sig är varken bra eller dåligt. Det som påverkar effekterna på arbetsmiljön handlar om helt andra saker. I allt förändringsarbete gäller det att hitta balansen mellan krav och resurser och att ha ett hälsofrämjande fokus i de förändringar man gör. Kortsiktig effektivitet eller kostnadsbesparingar är aldrig en framgångsrik väg.

Resultatet gäller förstås inte bara Lean. Det är inte metoden i sig som gör att man lyckas eller misslyckas, utan sammanhanget. Och här är den gamla sanningen ”ledningens engagemang” helt avgörande.

Taggar:,

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

IKEA ett starkt varumärke lokalt och globalt

IKEA är inte bara Sveriges starkaste varumärke, utan har även en stark ställning globalt med en sjundeplats i YouGovs senaste varumärkesranking. Det varumärke som ökat mest i varumärkesstyrka på den svenska marknaden är Swedbank.

Fem populäraste arbetsgivarna bland nyanlända akademiker

Volvo Group toppar listan över vilka arbetsgivare som är populärast bland nyanlända akademiker, visar statistik från praktikprogrammet Jobbsprånget, som drivs av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Projektet ger nyanlända akademiker fyra månaders praktik hos svenska arbetsgivare över hela landet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Rätt träning viktigare än gener

Recension

I boken ”Peak, vetenskapen om att bli bättre på nästan allt”, berättar författarna om sanning bakom 10 000-timmarsregeln. Det handlar mer om träning än talang. Framförallt rätt sort övning visar författaren K Anders Ericsson i sin banbrytande forskning.

Ulf Hammarström ny generaldirektör på Swedac

Regeringen har utsett Ulf Hammarström till ny generaldirektör och chef för Swedac. Ulf Hammarström har tidigare varit generaldirektör för Försvarsexportmyndigheten och under nio år arbetat i Bryssel, dels som direktör för industri- och marknadsdirektoratet vid European Defence Agency, dels som diplomatisk minister vid den svenska EU-representationen.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.