nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Ledarskapstips från ledande kvinnor

Hur gör man karriär som kvinna i dagens Sverige? I boken, Bortom glastaket (Liber), berättar 26 ledande kvinnor om sin väg till toppen.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I boken, Bortom glastaket, berättar 26 ledande kvinnor om karriär, drivkrafter och ledarskap. Bland annat delar advokaten Elisabeth Massi Fritz, före detta ministern Ulrica Messing, företagsledaren Maria Hamrefors, SVT:s tidigare vd Eva Hamilton och näringslivsprofilen Ebba Lindsö med sig om sina livsresor och erfarenheter.

Intervjuporträtten i boken varvas med resonemang och tips för karriär och ledarskap. Författarna har identifierat sju karriärnycklar och sju ledarnycklar för den som vill planera sin yrkesmässiga framtid och utveckla sitt ledarskap.

Bakom boken står Lena Gustafsson och Ulrika Sedell som båda är ledarskapskonsulter.

– Vi har skrivit en bok som vi själva saknat, en ledarskapsbok som visar vägen bortom glastaket, säger Lena Gustafsson.

Hon och Ulrika Sedell är övertygade om att det behövs fler förebilder som är kvinnor, så att allt fler i arbetslivet kan dra nytta av deras erfarenheter och kunskap.

– Genom de 26 framgångsrika kvinnornas berättelser visar vi hur resan i karriären ser ut, vilka utmaningar de möter, faktorer som varit avgörande för deras framgång och också de möjligheter som finns, säger Ulrika Sedell.

Taggar:

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Digital oförmåga oroar företagsledare

Nästan vartannat företag har påbörjat ett digitalt förändringsprojekt. Men samtidigt är många projekt tyngda av problem och riskerar att avbrytas för att de blir alltför kostsamma. Fujitsu har identifierat fyra kärnområden som är avgörande för att lyckas.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Låt värderingar ligga till grund för nya strategier

Oväntade samarbeten kan ge synergier som är värdefulla när en verksamhet går igenom stora förändringar. Men för att lyckas gäller det att inte tappa bort de grundläggande värderingar som styr verksamheten. Då är risken stor att kunderna känner sig svikna, visar en färsk avhandling.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.