nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Lek och öka kreativiteten

Kan leksaker i mötesrummet främja kreativiteten på jobbet? Det ska forskaren Samuel West ta reda på.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Psykologidoktoranden Samuel West vid Lunds universitet ska i en kommande studie ta reda på om även vuxna blir mer kreativa av lek. Två arbetsgrupper ska jämföras, först i en vanlig sammanträdesmiljö, sedan i en mer lekfull miljö med konstiga möbler, leksakspistoler och godis. Frågan som ska besvaras är om man vågar släppa fram lekfullheten och bli mer kreativ i den lekfulla miljön. Tidigare har han intervjuat kreativitets- och lekkonsulter som menar att lekfullhet främjar den inre motivationen, men att risken är att man framstår som oseriös, inkompetent och fånig om man släpper fram den här sidan på jobbet, uppger Vetenskapsradion, Sveriges Radio.

Taggar:

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Rätt träning viktigare än gener

Recension

I boken ”Peak, vetenskapen om att bli bättre på nästan allt”, berättar författarna om sanning bakom 10 000-timmarsregeln. Det handlar mer om träning än talang. Framförallt rätt sort övning visar författaren K Anders Ericsson i sin banbrytande forskning.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ulf Hammarström ny generaldirektör på Swedac

Regeringen har utsett Ulf Hammarström till ny generaldirektör och chef för Swedac. Ulf Hammarström har tidigare varit generaldirektör för Försvarsexportmyndigheten och under nio år arbetat i Bryssel, dels som direktör för industri- och marknadsdirektoratet vid European Defence Agency, dels som diplomatisk minister vid den svenska EU-representationen.

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.