nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Lek och öka kreativiteten

Kan leksaker i mötesrummet främja kreativiteten på jobbet? Det ska forskaren Samuel West ta reda på.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Psykologidoktoranden Samuel West vid Lunds universitet ska i en kommande studie ta reda på om även vuxna blir mer kreativa av lek. Två arbetsgrupper ska jämföras, först i en vanlig sammanträdesmiljö, sedan i en mer lekfull miljö med konstiga möbler, leksakspistoler och godis. Frågan som ska besvaras är om man vågar släppa fram lekfullheten och bli mer kreativ i den lekfulla miljön. Tidigare har han intervjuat kreativitets- och lekkonsulter som menar att lekfullhet främjar den inre motivationen, men att risken är att man framstår som oseriös, inkompetent och fånig om man släpper fram den här sidan på jobbet, uppger Vetenskapsradion, Sveriges Radio.

Taggar:

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny fortbildning ska stärka digitalt ledarskap

Det pågår en snabb strukturomvandling globalt, där digitalisering och automatisering radikalt förändrar villkoren för industriell produktion. Nu startar Chalmers Professional Educations fortbildningen ”Digitalt ledarskap” för it-chefer, vd:ar, strategichefer med flera.

”Det kärleksfulla ledarskapet är mer relevant än någonsin”

För 30 år sedan skrev SAS-chefen, Jan Carlzon, ledarskapsboken ”Riv pyramiderna” och förändrade inte bara det skandinaviska flygbolaget, utan hela det globala näringslivet.
– Min filosofi blir mer och mer relevant för varje dag, säger Jan Carlzon, som fyller 75 år i år.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.