nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Män och kvinnor i olika världar

Långt kvar till ett jämställt arbetsliv

Den svenska arbetsmarknaden är fortfarande långt från jämställd. Och den kommer sannolikt inte att bli mer jämställd med nästa generation. Det visar resultatet från Ledarnas jämställdhetsrapport 2017.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Rapporten tyder på att jämställdheten ligger många decennier fram i tiden om inga aktiva åtgärder görs för att förändra situationen. Lönegapet mellan kvinnor och män i chefsposition är 6 500 kronor per månad. Det motsvarar 58 minuters obetalt arbete per dag för chefer som är kvinnor i jämförelse med de chefer som är män.

16 procent av cheferna på vd-nivå är kvinnor, i hela chefskåren är siffran 37 procent.

Ett av de tydligaste hindren för kvinnors deltagande på arbetsmarknaden är uttaget av föräldraledighet vilket fortfarande är snedfördelat. Kvinnor tar ut drygt 70 procent av dagarna, vilket påverkar såväl karriär som lön negativt.

Män och kvinnor har olika uppfattning

Hur tänker då den unga generationen kring jämställdheten på arbetsmarknaden? Tillsammans med strategi- och analysföretaget Ipsos har Ledarna kartlagt attityder kring kön, lön och karriär i millenniegenerationen. Undersökningen visar att bilden av verkligheten skiljer sig starkt mellan könen.

Kvinnorna har en tydligare bild av skillnaderna i möjligheter och förutsättningar som möter män och kvinnor i arbetslivet. Männen har i större utsträckning uppfattningen att arbetslivet redan är relativt jämställt och att villkoren är mer rättvisa än vad Ledarnas kartläggning visar att de är.

Det går för långsamt

Analysen pekar på att det inte är sannolikt att det kommer att ske några större förändringar av sig självt. Istället riskerar jämställdheten att stagnera eller gå bakåt.

”Om inget förändras kommer dagens ojämställda chefsstrukturer och föråldrade normer och förväntningar på kvinnor och män som är chefer därför sannolikt att återskapas” skriver Annika Elias, ordförande för Ledarna, i förordet till rapporten.

Läs hela rapporten Tiden går attityder består

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Bra måste ständigt bli bättre

Blogg

Ju bättre man blir desto mer krävs för att bli ännu bättre. Därför är det oerhört viktigt att kontinuerligt utveckla den tillgängliga kvalitetskompetensen i verksamheten, skriver Lars Sörqvist i sin blogg.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.