nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Män och kvinnor i olika världar

Långt kvar till ett jämställt arbetsliv

Den svenska arbetsmarknaden är fortfarande långt från jämställd. Och den kommer sannolikt inte att bli mer jämställd med nästa generation. Det visar resultatet från Ledarnas jämställdhetsrapport 2017.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Rapporten tyder på att jämställdheten ligger många decennier fram i tiden om inga aktiva åtgärder görs för att förändra situationen. Lönegapet mellan kvinnor och män i chefsposition är 6 500 kronor per månad. Det motsvarar 58 minuters obetalt arbete per dag för chefer som är kvinnor i jämförelse med de chefer som är män.

16 procent av cheferna på vd-nivå är kvinnor, i hela chefskåren är siffran 37 procent.

Ett av de tydligaste hindren för kvinnors deltagande på arbetsmarknaden är uttaget av föräldraledighet vilket fortfarande är snedfördelat. Kvinnor tar ut drygt 70 procent av dagarna, vilket påverkar såväl karriär som lön negativt.

Män och kvinnor har olika uppfattning

Hur tänker då den unga generationen kring jämställdheten på arbetsmarknaden? Tillsammans med strategi- och analysföretaget Ipsos har Ledarna kartlagt attityder kring kön, lön och karriär i millenniegenerationen. Undersökningen visar att bilden av verkligheten skiljer sig starkt mellan könen.

Kvinnorna har en tydligare bild av skillnaderna i möjligheter och förutsättningar som möter män och kvinnor i arbetslivet. Männen har i större utsträckning uppfattningen att arbetslivet redan är relativt jämställt och att villkoren är mer rättvisa än vad Ledarnas kartläggning visar att de är.

Det går för långsamt

Analysen pekar på att det inte är sannolikt att det kommer att ske några större förändringar av sig självt. Istället riskerar jämställdheten att stagnera eller gå bakåt.

”Om inget förändras kommer dagens ojämställda chefsstrukturer och föråldrade normer och förväntningar på kvinnor och män som är chefer därför sannolikt att återskapas” skriver Annika Elias, ordförande för Ledarna, i förordet till rapporten.

Läs hela rapporten Tiden går attityder består

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.