nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Årets SKI-undersökning visar att den negativa trenden bland svenska bredbands- och digital-TV kunder är bruten, kundnöjdheten pekar nu svagt uppåt. Mest nöjda med sina leverantörer är företagskunderna inom bredband.

Många kunder orkar inte klaga

Den negativa trenden är bruten. Kundnöjdheten inom bredbands- och digital-TV börjar nu peka uppåt. Men klyftan mellan nöjda och missnöjda kunder är stor och många kunder avstår från att klaga trots att de borde. Det visar resultaten från Svenskt Kvalitetsindex.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Inom digital-tv är det mycket jämnt mellan de aktörer som kommer bäst ut. Högst betyg har Telia följt av Com Hem och Canal Digital. Noterbart är att Com Hems ”nyare” kunder är riktigt nöjda medan Telia lyckas hålla en väldigt jämn nivå oavsett hur länge man varit kund. Dessutom har kunderna ofta flera tjänster hos samma leverantör.

Betydligt bättre resultat när det gäller kundnöjdhet får bredbandsoperatörerna, både bland privat- och företagskunder. Bäst bland privatkunderna är Ownit medan Telia toppar kundnöjdhet bland företagskunder. SKI poängterar att de ser tendenser att proaktiviteten blir bättre och bättre i den här branschen, även om det går långsamt. Idag anger 2 av 10 privatkunder och 3 av 10 företagskunder att ens bredbandsoperatör på eget initiativ tagit kontakt.

SKI konstaterar dock att det fortfarande är stora skillnader mellan kunderna, de är antingen missnöjda eller mycket nöjda. Resultaten tyder också på att många kunder struntar i att klaga, trots att de haft anledning att göra det.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.