nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Måste ledningssystemet certifieras?

Snickaren som lade om taket på mitt hus, kompisen som har ett åkeri och rörsvetsfirman som anlitar oss, vad har de gemensamt? Jo, de har inget certifierat ledningssystem. De tycker att certifiering är dyrt och krångligt.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Så för dem har svaret varit solklart; Certifiering nej tack! Och de är inte ensamma. Faktum är att 99,4 procent av Sveriges företag saknar ett certifierat ledningssystem.

Den vanligaste anledningen till att företag certifierar sig är att kunderna kräver det. Dessa vill snabbt och smidigt få ett certifikat på väggen, till låg kostnad och lite besvär. Väldigt få gör det faktiskt för att få nöjdare kunder eller öka sin marknadsandel. Undersökningar visar att många företag som skaffat ett iso-certifikat inte får den tillväxt och lönsamhet de trodde. De är missnöjda och tycker att systemet är byråkratiskt och tidskrävande och detta ha gett iso-certifiering dåligt rykte.

Men det finns andra undersökningar som visar iso 9001 ger både tillväxt och lönsamhet, om det införs och sköts på rätt sätt. De företag som lyckats med detta äger sitt ledningssystem, det är anpassat till deras förhållanden och de jobbar med det varje dag. De har troligen anlitat kvalitetskonsulter som inte gjort sig oumbärliga och de har anlitat ett ansett certifieringsorgan som har branschkunskap och ser de långsiktiga värdena. Då finns ledningssystemet i hela företaget, från vd till sist anställde. Dessa företag får med all sannolikhet tillbaka sin investering i iso 9001-certifieringen.

En kollega till mig som är revisor sade; ”Vid en revision märks det direkt om ledningssystemet är en sak mellan mig och kvalitetschefen, eller gällande för hela företaget”.

Kunderna kräver kvalitet, med eller utan ett certifierat ledningssystem. Men ett certifikat kan öppna många dörrar, och med en bra revisor och rätt attityd hos företagsledning och personal är det en säker väg till ökad lönsamhet och nöjda kunder.

Tomas Tränkner, marknadschef Force Technology Sweden

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Står kvalitetsrollen inför ett paradigmskifte?

18:e upplagan av Kvalitetsmagasinet Live

Hallå där Catharina Byström, chefredaktör för Kvalitetsmagasinet. Du kommer moderera Kvalitetsmagasinet Live 29–30 november 2018 där temat är professionellt kvalitetsarbete i praktiken där konferensen kommer sätta utvecklingen inom kvalitetsområdet under lupp. Står kvalitetsrollen inför ett paradigmskifte?

  • Annonskod Huvudspalten 4

Plugga tyska om du vill lyckas i Tyskland

Planerar ni att göra affärer med Tyskland? Se då till att bygga på språkkunskaperna i tyska. Bristen på kunskap om tysk affärskultur och tyska språket är det största hindret mot att svenska företag lyckas på tyska marknaden, visar Tysk-Svenska Handelskammarens enkätundersökningar. Tillsammans med Tyska ambassaden drar nu handelskammaren igång satsningen ”Deutsch – Ditt val!” för att uppmuntra fler skolelever att plugga tyska.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.