nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Måste ledningssystemet certifieras?

5373

Snickaren som lade om taket på mitt hus, kompisen som har ett åkeri och rörsvetsfirman som anlitar oss, vad har de gemensamt? Jo, de har inget certifierat ledningssystem. De tycker att certifiering är dyrt och krångligt.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Så för dem har svaret varit solklart; Certifiering nej tack! Och de är inte ensamma. Faktum är att 99,4 procent av Sveriges företag saknar ett certifierat ledningssystem.

Den vanligaste anledningen till att företag certifierar sig är att kunderna kräver det. Dessa vill snabbt och smidigt få ett certifikat på väggen, till låg kostnad och lite besvär. Väldigt få gör det faktiskt för att få nöjdare kunder eller öka sin marknadsandel. Undersökningar visar att många företag som skaffat ett iso-certifikat inte får den tillväxt och lönsamhet de trodde. De är missnöjda och tycker att systemet är byråkratiskt och tidskrävande och detta ha gett iso-certifiering dåligt rykte.

Men det finns andra undersökningar som visar iso 9001 ger både tillväxt och lönsamhet, om det införs och sköts på rätt sätt. De företag som lyckats med detta äger sitt ledningssystem, det är anpassat till deras förhållanden och de jobbar med det varje dag. De har troligen anlitat kvalitetskonsulter som inte gjort sig oumbärliga och de har anlitat ett ansett certifieringsorgan som har branschkunskap och ser de långsiktiga värdena. Då finns ledningssystemet i hela företaget, från vd till sist anställde. Dessa företag får med all sannolikhet tillbaka sin investering i iso 9001-certifieringen.

En kollega till mig som är revisor sade; ”Vid en revision märks det direkt om ledningssystemet är en sak mellan mig och kvalitetschefen, eller gällande för hela företaget”.

Kunderna kräver kvalitet, med eller utan ett certifierat ledningssystem. Men ett certifikat kan öppna många dörrar, och med en bra revisor och rätt attityd hos företagsledning och personal är det en säker väg till ökad lönsamhet och nöjda kunder.

Tomas Tränkner, marknadschef Force Technology Sweden

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Mät med måtta

Ledare

"Det som mäts blir gjort" är en gammal floskel som vi sagt så många gånger att vi är övertygade om att den är sann. Därför mäter vi, samlar siffror och statistik, sätter upp tavlor som visar resultat och kurvor för målen vi ska nå.

Ny som bloggare på KM

Vad är kvalitetskultur, vad innebär socialt ansvarstagande för kvalitetsarbetet och vad händer med kvalitetsrollen framöver? Det är några av de frågeställningar som KM:s nya bloggare brinner för. Först ut är Åsa Rönnbäck, SIQ.

Fokusera på kvalitetskulturen

Blogg

Kortsiktighet sätter käppar i hjulet för kvalitetsarbetet, det saknas ofta en kvalitetskultur. Men vilka beteenden formar en kvalitetskultur? Och går den att mäta? Ny forskning har börjat hitta svaren, berättar Åsa Rönnbäck i sin blogg.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.