nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Aron Chibba vid Högskolan i Halmstad har utvecklat en matris som underlättar för tillverkande organisationer att ta fram egna relevanta nyckeltal. FOTO: Shutterstock

Matris visar vägen till rätt nyckeltal

Genom att använda nyckeltal kan företag mäta och säkerställa kvaliteten i sina försörjningskedjor. Nu har en forskare i Halmstad utvecklat en matris som gör det lättare att ta fram egna relevanta nyckeltal.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I den nya upplagan av Iso 9001 ställs tuffare krav på att företagen ska mäta sina processer med hjälp av nyckeltal. Aron Chibba vid Högskolan i Halmstad har i sin forskning tittat närmare på hur tillverkande företag kan identifiera egna relevanta nyckeltal – Key Performance Indicators (KPI:er). I sin avhandling om kvalitetssäkring i tillverkningsföretag presenterar han en matris som innebär att företag på ett enkelt sätt kan mäta kvaliteten i försörjningskedjan, få svar på hur väl de presterar och vilka mål som bör sättas upp för verksamheten.

– Med hjälp av matrisen kan företag identifiera egna relevanta nyckeltal i olika situationer i försörjningskedjan, vilket hjälper dem att få kontroll på hela sin försörjningskedja, från start till mål i produktionen. Det du inte kan mäta, blir svårare att förbättra, säger Aron Chibba.

Nyckeltal är dock inte en gång för alla givna. Det behöver ses över och omprövas med jämna mellanrum.

– KPI-matrisen och de nyckeltal som ett företag identifierar bör utvärderas minst en gång per år för att säkerställa relevansen i dem. Nyckeltal måste kunna justeras eller bytas ut om det sker förändringar i försörjningskedjan, om företaget går in i en ny marknad, ändrar produktlinje eller byter leverantörer, säger Aron Chibba.

Fakta: Prestandaindikatorer

I sin forskning har Aron Chibba studerat väletablerade, multinationella tillverkningsföretag och hur dessa arbetar med kvalitetssäkring i sina försörjningskedjor. Ur detta mynnade ett förslag till en förbättringsmodell för tillverkande företag som vägledning för att mäta och förbättra kvalitetsprestandan i olika försörjningskedjor, både uppströms (det vill säga i relation till leverantörer) och nedströms (i relation till kund).

Förbättringsmodellen ledde i sin tur fram till en KPI-matris, ett verktyg som hjälper företag att övervaka och spåra prestandaindikatorer i försörjningskedjan. Tidigare forskning inom området visar att det har saknats en forskningsmodell som berör hela försörjningskedjan, från leverantören till kunden och som inkluderar alla interna processer i företaget.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.