nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Aron Chibba vid Högskolan i Halmstad har utvecklat en matris som underlättar för tillverkande organisationer att ta fram egna relevanta nyckeltal. FOTO: Shutterstock

Matris visar vägen till rätt nyckeltal

Genom att använda nyckeltal kan företag mäta och säkerställa kvaliteten i sina försörjningskedjor. Nu har en forskare i Halmstad utvecklat en matris som gör det lättare att ta fram egna relevanta nyckeltal.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I den nya upplagan av Iso 9001 ställs tuffare krav på att företagen ska mäta sina processer med hjälp av nyckeltal. Aron Chibba vid Högskolan i Halmstad har i sin forskning tittat närmare på hur tillverkande företag kan identifiera egna relevanta nyckeltal – Key Performance Indicators (KPI:er). I sin avhandling om kvalitetssäkring i tillverkningsföretag presenterar han en matris som innebär att företag på ett enkelt sätt kan mäta kvaliteten i försörjningskedjan, få svar på hur väl de presterar och vilka mål som bör sättas upp för verksamheten.

– Med hjälp av matrisen kan företag identifiera egna relevanta nyckeltal i olika situationer i försörjningskedjan, vilket hjälper dem att få kontroll på hela sin försörjningskedja, från start till mål i produktionen. Det du inte kan mäta, blir svårare att förbättra, säger Aron Chibba.

Nyckeltal är dock inte en gång för alla givna. Det behöver ses över och omprövas med jämna mellanrum.

– KPI-matrisen och de nyckeltal som ett företag identifierar bör utvärderas minst en gång per år för att säkerställa relevansen i dem. Nyckeltal måste kunna justeras eller bytas ut om det sker förändringar i försörjningskedjan, om företaget går in i en ny marknad, ändrar produktlinje eller byter leverantörer, säger Aron Chibba.

Fakta: Prestandaindikatorer

I sin forskning har Aron Chibba studerat väletablerade, multinationella tillverkningsföretag och hur dessa arbetar med kvalitetssäkring i sina försörjningskedjor. Ur detta mynnade ett förslag till en förbättringsmodell för tillverkande företag som vägledning för att mäta och förbättra kvalitetsprestandan i olika försörjningskedjor, både uppströms (det vill säga i relation till leverantörer) och nedströms (i relation till kund).

Förbättringsmodellen ledde i sin tur fram till en KPI-matris, ett verktyg som hjälper företag att övervaka och spåra prestandaindikatorer i försörjningskedjan. Tidigare forskning inom området visar att det har saknats en forskningsmodell som berör hela försörjningskedjan, från leverantören till kunden och som inkluderar alla interna processer i företaget.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Perfekt tajming

Ledare

Med min första ledare i rollen som ny chefredaktör för Kvalitetsmagasinet vill jag hälsa alla läsare välkomna. Tajmingen känns perfekt för nu väntar en riktigt spännande tid när så mycket händer inom Kvalitetsområdet. Den nya ISO-standarden 9001 kommer prägla året men även helt nya ISO 41005 för arbetsmiljö är på väg ut. Utvecklingsarbete har gått […]

Delaktighet nyckeln till lyckad digitalisering

Hur kan företag på bästa sätt dra nytta av digitaliseringens möjligheter? Helt avgörande är delaktigheten i organisationen med medarbetare som trivs, är engagerade och utnyttjar den digitala tekniken till fullo, visar en färsk forskningsrapport från Mälardalens Högskola.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.