nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

FOTO: Shutterstock

Mer effektiv målstyrning

Mät bara om mätningen gör att ni kommer agera annorlunda. Använd aldrig excel för att kommunicera mål och undvik färgen gul. Det är några av råden för en effektivare målstyrning.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Mål, nyckeltal och andra styrningsverktyg syftar till att genomföra och levandegöra strategier. Men av alla strategier som tas fram genomförs bara en bråkdel.

– Mäter vi något ska det leda till att vi gör saker annorlunda. Annars ska vi strunta i att mäta, säger Johannes Ingerby, målstyrningsexpert på The Information Company som nyligen talade vid ett seminarium arrangerat av Vd-tidningen och Visma.

När målstyrning fungerar vet varje individ vad som är viktigast, hur just det går och väljer att agera i linje med det, menar Johannes Ingerby. Kontinuitet och uthållighet är två nyckelord i sammanhanget. Medarbetare som uppdateras om läget och får feedback på utfört arbete uppnår lättare sina mål.

De vanligaste fallgroparna i målstyrning

Överdos av styrning. En vanlig fälla är att organisationer använder för många olika styrmodeller och att nya staplas på varandra utan att gamla skrotas.

För många och komplicerade nyckeltal och mål. Hur många mål behövs för att förverkliga strategin? Om man inser att det finns för många mål gäller det att målbanta på rätt sätt. Många ”löser” problemet med många mål genom att väga ihop flera mått i ett, ofta svårförståeligt, nyckeltal.

Underskatta inte vikten av visualisering.
– Excel mina vänner, är inget kommunikationsverktyg! Det är ett jättebra analysverktyg, men ser du i det var du ska agera? Du måste fundera på hur du distribuerar informationen och kommunicerar den, säger Johannes Ingerby. Förtydliga enligt modellen målgrupp, syfte och situation.

Otydliga definitioner och datainsamling. Fokus hamnar på målen i sig och hur de ska mätas, i stället för de faktorer och de ageranden som leder till faktisk måluppfyllelse.

Gör vi rätt saker?

Kortfattat handlar effektiv målstyrning om tre frågor: Vad ska göras, var ska vi agera och hur ska vi säkerställa att det görs? Det första som behöver göras är att rannsaka sig själv som ledare: vad tror jag på när det gäller att styra?

– Ska styrningen ske från toppen eller decentraliserat? Har medarbetarna den bästa lösningen? Allting måste börja i företagets principer om styrning. Styrmodellen måste vara tydlig och ha ett relevant innehåll samt utrustas med en fungerande uppföljning, säger Johannes Ingerby.

Viktigast här och nu

Vilka aktiviteter kommer hjälpa till att förflytta organisationen i linje med strategin?

– Identifiera vilka aktiviteter som ska prioriteras och se till att sätta fart med dem. Vad är viktigast här och nu? Den frågan ger ett mål med riktning och kraft.

Se till att det går att följa utvecklingen av aktiviteterna genom att visualisera hur det går. Johannes Ingerby varnar för att använda färgen gul i visualiseringssyfte.

– Gult innebär att du stannar upp, det blir en ickediskussion. När det gäller mål måste valen vara binära: agera – eller inte.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

”Enterstolthet” hos Telias kundtjänst på sociala medier

Tusentals kunder tar kontakt med Telia i sociala medier varje vecka. Nu har företaget gått igenom en förändringsresa i hur man svarar kunderna. "Inte för att bli något annat men för att bli något mer. För att gå från kundservice till kundupplevelse", konstaterade Telias Sanna Sundell i veckan när hon talade på C2 Managements Riksforum för förslag och förbättringar.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.