nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Metod för utforskande samtal

Att hjälpa andra att hitta den egna motivationen. Det är utgångspunkten i en ny bok som i första hand riktar sig till föreskolepedagoger.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Motiverande samtal är en evidensbaserad samtalsmetod handlar om att hjälpa andra att finna den egna motivationen till förändring. Förskolläraren och socionomen Ann-Sofie Eriksson har länge använt sig den metoden i sin vardag och vill nu sprida sina kunskaper och erfarenheter genom boken MI som samtalsmetod och förhållningssätt – motiverande samtal i förskolan.

I boken beskriver författaren de centrala beståndsdelarna i motiverande samtal som handlar om att använda sig av en utforskande samtalsstil som präglas av acceptans, medkänsla och empati. Hon tar också upp hur man kan samtala om känsliga ämnen och samtidigt behålla en samarbetsinriktad relation. Boken innehåller många praktiska exempel som visar hur samtalsmetoden kan användas i förskolans verksamhet. Gothia Fortbildning är förlaget.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.