nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Press från överordnade och medarbetare gör att mellanchefer har en särskilt utsatt position. FOTO: Shutterstock

Minska pressen på mellancheferna

Det kommer många bevis för att mellanchefer är nycklar till att öka intäkterna och att få organisationen att fungera. Samtidigt utsätts mellanchefer för särskilda påfrestningar. Det skriver Ny Teknik som ger forskarnas tips på hur mellanchefernas tillvaro kan förbättras.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Det största problemet för mellanchefer är att de ofta måste växla mellan att interagera med kolleger med större makt och kolleger med mindre makt, menar de forskare som Ny Teknik refererar till.

Mellanchefer får strategiinstruktioner från sina chefer och måste driva igenom strategierna hos sina underställda. Det kan leda till att mellancheferna utsätts för motstridiga krav från de olika grupperna.

Det här kan i sin tur leda till stress och ångest, samt även fysiska problem som högt blodtryck och hjärtsjukdomar. Att det faktiskt blir så syns i en studie från Columbia University och University of Toronto som konstaterar att anställda i mellanpositioner oftare lider av depression och ångest än anställda högre eller lägre i hierarkin.

Här är de åtgärder som forskarna föreslår för att minska påfrestningarna på mellancheferna:

1. Förenkla rapporteringsstrukturen. Det minskar interaktionen uppåt och neråt.

2. Kartlägg kommunikationen. Avgör hur anställda interagerar med andra anställda. Görs det ansikte mot ansikte eller via mejl, och vad får det för konsekvenser för känslor av makt?

3. Se roller. Hjälp mellancheferna att se sina olika roller som en helhet.

4. Detaljstyr inte mellanchefer.

5. Etablera en plattare organisation.

6. Försök hålla dig till rutinen. Med tillräcklig erfarenhet kan mellanchefer utveckla en rutin för att växla mellan roller med stor respektive liten makt.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.