nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Minskade utsläpp med mindre toarullar

Smartare design på toarullar minskade miljöbelastning.

Smartare utformade toalettpappersrullar gjorde att ICA Sverige vann tävlingen Årets förbättring 2015 för andra året i rad. En minskning av innerullens mått med 4 mm innebar bättre fyllnadsgrad på lastpallarna och minskade utsläpp.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Flödet av ICA:s hushålls- och toalettpapper uppgår varje år till 3 900 fulla lastbilar. Förbättringsarbetet som man tävlade med i Årets förbättring 2015, som arrangeras av C2 Management, innebär att man kunnat minska det årliga transportbehovet med 660 lastbilar och öka fyllnadsgraden i lastpallarna med 54 procent. Antalet förpackningar ökades från 125 till 192 per pall.

I korthet innebär förbättringen att man minskade innerullens mått med 4 mm och att man lade till ett extra lager pappersförpackningar på varje lastpall. Det innebar förutom det minskade transportbehovet också att koldioxidutsläppen från transporterna minskade med 210 ton och att den årliga besparingen blir 1,9 miljoner kronor.

Bakgrunden är att några medarbetare på ICA noterade att pallarna för toalett- och hushållspapper inte var optimerade i storlek och omfång.

– Vid ett besök i fabriken, och mest av en händelse, såg vi att det inte var fullt i pallarna. Om vi bara tittat i våra inköpssystem hade vi aldrig sett förbättringsmöjligheterna, säger Tina Ullander, en av de medarbetare som genomfört förbättringen.

Förbättringsarbetet genomfördes i samarbete mellan fyra olika avdelningar inom ICA Sverige och har gett positiva effekter på hela varuflödet.

– Det här visar vilken hävstång vi kan få med små justeringar i stora flöden, säger Kristoffer Widén, chef för Replenishment inom ICA Sverige. Det är häftigt hur en sådan liten förändring kan ha så stor påverkan både på miljön och lönsamheten. Vi hoppas få med fler leverantörer i liknande projekt. Förbättringsmöjligheter går att hitta överallt.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.