nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Män med varsin skylt - ja och nej
Ge olika åsikter utrymme så kan ni få fram ännu bättre resultat, visar en ny doktorsavhandling. FOTO: Shutterstock

Motsättningar kan frigöra genialitet i företaget

Den bästa lösningen när det är spänningar i ett företag behöver inte vara en urvattnad kompromiss. Det menar Medhanie Gaim i en ny avhandling vid Umeå universitet.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I synnerhet inom kreativa näringar som arkitektföretag kan det vara avgörande för företagets framgång att ta vara på olika åsikter och förslag.

– Den energi som finns i spänningar kan fångas upp och öppna för nya möjligheter. Lösningen behöver inte vara att välja mellan A eller B, utan kan lika gärna resultera i frågan ’varför inte C?’, säger Medhanie Gaim som är lärare och doktorand vid Handelshögskolan vid Umeå universitet.

Ge utrymme för dialog

Hans doktorsavhandling ”Paradoxen som det nya normala: Essäer om inramning, ledning och upprätthållande av organisatoriska spänningar” visar att det som krävs är ett utrymme för dialog. Att knyta samman och gå bortom motsatser och placera dem i ett nytt sammanhang.

– Med rätt utrymme välkomnas spänningar. Komplementära egenskaper och kvaliteter i företaget eftersträvas istället för att motarbetas, säger Medhanie Gaim.

Den empiriska studien visar att företaget för att hantera paradoxer måste beakta medarbetarnas och ledningens känslor, kognitioner och beteenden, liksom organisatoriska förutsättningar som att tankesätten etableras i organisationen.

– Genom att acceptera paradoxer som något normalt och ta vara på den utvecklingspotential som ett paradoxalt angreppssätt möjliggör kan bitar av genialitet frigöras i organisationen, säger Medhanie Gaim.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.