nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Nå framgång med salutogen kultur

Saultogen

Kultur, klimat och kvalitet hänger ihop. Denna bok ger förståelse för vad kultur och värderingar är, men visar också hur man i sitt ledarskap kan påverka dessa genom ett salutogent synsätt.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Avsätt sista kvarten av arbetsdagen till att spegla dagen som varit. Gör två reflektionsrundor med alla i teamet. På första varvet fyller ni på meningen ”Det som känts bra för mig idag är att…..”, och på andra varvet ”Det jag önskar hade fungerat bättre idag är att…”. Ledaren för övningen avslutar med att fråga om det är något extra viktigt vi vill notera. Detta förs in i en noteringsbok och följs sedan upp på arbetsplatsträffar.

En sådan ritual kan påverka kultur, klimat och kvalitet positivt, menar Anders Hanson. Flera stärkande exempel och praktiska tips ges.

Det kan vara både dyrt och farligt att bortse från kulturaspekten. Risken är att missa det kraftfullaste verktyget för att skapa friska och framgångsrika företag.

För det går att påverka den – och värderingarna som finns i verksamheten är de viktigaste nycklarna, anser författaren.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Ny som bloggare på KM

Vad är kvalitetskultur, vad innebär socialt ansvarstagande för kvalitetsarbetet och vad händer med kvalitetsrollen framöver? Det är några av de frågeställningar som KM:s nya bloggare brinner för. Först ut är Åsa Rönnbäck, SIQ.

Fokusera på kvalitetskulturen

Blogg

Kortsiktighet sätter käppar i hjulet för kvalitetsarbetet, det saknas ofta en kvalitetskultur. Men vilka beteenden formar en kvalitetskultur? Och går den att mäta? Ny forskning har börjat hitta svaren, berättar Åsa Rönnbäck i sin blogg.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Arbetsförmedlingens resa – Från kontroll till service

2013 stod Arbetsförmedlingen på botten i alla förtroendemätningar. Skalan nedåt fick byggas på för att de fick så låga siffror. Det blev början på ett arbete med både kund- och medarbetarresor för att vända trenden och hitta rätt förbättringsmöjligheter.

Lyckade innovationer kräver träffektivitet

Går det att vara innovativ i en effektiv värld? Magnus MackAldener, chef för Scanias transmissionsutveckling, menar att vi istället behöver vara träffektiva för att lyckas skapa framgångsrika innovationer. På Kvalitetsmagasinet Live berättade han om Scanias metod.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.