nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

När tilliten brister

Som ledare och coach kan du hamna i många tuffa situationer med dina medarbetare. En av de tuffaste är när tilliten brister och samarbetet haltar.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Varje situation som uppstår mellan dig och dina medarbetare är givetvis unik och präglas av ditt syfte med coachningen, din relation till individen och den verksamhetskultur ni befinner er i. KM har i tidigare artiklar berättat om några konkreta situationer ur verkligheten: Så blir du en bra coachande chef och Så coachar du i svåra situationer.

I den tredje och avslutande delen får du tips och råd kring en av de svårare utmaningarna när det gäller ledarskap och coachning: vad gör du när du inte ens når fram till den du ska coacha?

Oroväckande ojämn

En av dina medarbetare, Kalle, är oerhört inkonsekvent. Ibland presterar han på topp och glänser som en sol. Ibland missar han stopptider helt. Vissa dagar dyker han inte upp på jobbet alls. Det finns potential i Kalle. Men din tillit är inte på topp och du behöver hitta ett sätt att vägleda honom, så att han får tydlig ledning och så att du känner dig bekväm.

Lita på processen

Det fiffiga med ett coachande ledarskap är att täta avstämningar är inbyggda i själva upplägget. Du bör alltså börja med att ha frekventa avstämningar med Kalle. Dessa möten ska inte ta sitt avstamp i att något är fel, utan snarare i det motsatta: att allt kan bli bättre. Försök att inte fastna att du misstror Kalle och lita på den vägledningsprocess som du har satt igång i och med coachningen.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetskultur synas i sömmarna

Att kulturen har betydelse för kvalitetsarbetet kan de allra flesta skriva under på. Vad denna kultur består av och hur man mäter den i sin egen verksamhet är i fokus för ett pågående forskningsprojekt.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hur känns ett gott kvalitetsarbete?

Ledare

För ett par år sedan intervjuade jag en verksamhetskonsult som i sitt jobb möter arbetsplatser som vill ha hjälp med att ta nästa steg i sitt kvalitetsarbete. Hon nämnde för mig att hon rätt snabbt kan känna av mognadsnivån på kvalitetsarbetet bara genom att lyssna på hur medarbetare pratar och hur de bemöter varandra.

Digitaliseringen ger nya sätt att organisera

Organisatoriska silon förväntas försvinna när företag omstrukturerar makt- och beslutsprocesser i samband med digitaliseringen. 60 procent av företagsledarna i en ny studie uppger att de nu skapar tvärfunktionella team för att bli bättre inom det digitala området.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.