nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

När tilliten brister

Som ledare och coach kan du hamna i många tuffa situationer med dina medarbetare. En av de tuffaste är när tilliten brister och samarbetet haltar.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Varje situation som uppstår mellan dig och dina medarbetare är givetvis unik och präglas av ditt syfte med coachningen, din relation till individen och den verksamhetskultur ni befinner er i. KM har i tidigare artiklar berättat om några konkreta situationer ur verkligheten: Så blir du en bra coachande chef och Så coachar du i svåra situationer.

I den tredje och avslutande delen får du tips och råd kring en av de svårare utmaningarna när det gäller ledarskap och coachning: vad gör du när du inte ens når fram till den du ska coacha?

Oroväckande ojämn

En av dina medarbetare, Kalle, är oerhört inkonsekvent. Ibland presterar han på topp och glänser som en sol. Ibland missar han stopptider helt. Vissa dagar dyker han inte upp på jobbet alls. Det finns potential i Kalle. Men din tillit är inte på topp och du behöver hitta ett sätt att vägleda honom, så att han får tydlig ledning och så att du känner dig bekväm.

Lita på processen

Det fiffiga med ett coachande ledarskap är att täta avstämningar är inbyggda i själva upplägget. Du bör alltså börja med att ha frekventa avstämningar med Kalle. Dessa möten ska inte ta sitt avstamp i att något är fel, utan snarare i det motsatta: att allt kan bli bättre. Försök att inte fastna att du misstror Kalle och lita på den vägledningsprocess som du har satt igång i och med coachningen.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Rätt träning viktigare än gener

Recension

I boken ”Peak, vetenskapen om att bli bättre på nästan allt”, berättar författarna om sanning bakom 10 000-timmarsregeln. Det handlar mer om träning än talang. Framförallt rätt sort övning visar författaren K Anders Ericsson i sin banbrytande forskning.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ulf Hammarström ny generaldirektör på Swedac

Regeringen har utsett Ulf Hammarström till ny generaldirektör och chef för Swedac. Ulf Hammarström har tidigare varit generaldirektör för Försvarsexportmyndigheten och under nio år arbetat i Bryssel, dels som direktör för industri- och marknadsdirektoratet vid European Defence Agency, dels som diplomatisk minister vid den svenska EU-representationen.

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.