nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Foto Stock Adobe

Nära kundkontakter ger bemanningsbolag höga betyg

Bemanningsbranschen utmärker sig återigen för sina nöjda kunder. Svenskt Kvalitetsindex årliga branschmätning ger bemanningsbolagen överlag höga betyg, men illustrerar också vikten av nära kundkontakter.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I Svenskt Kvalitetsindex årligen branschmätning får bemanningsbolagen i stort sett samma kundnöjdhet som i fjol – 68,0 jämfört med 68,5 förra året.

Skillnaden mellan olika aktörer är dessutom ovanligt liten. Academic Work har, precis som de senaste åren, de nöjdaste kunderna med ett index på 72,5 jämfört med till exempel gruppen ”övriga aktörer” som får ett index på 67,1 – en indikation om att de mindre bolagen har svårare att hålla kvaliteten.

Enligt Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, är den viktigaste faktorn bakom en hög kundnöjdhet en nära kundkontakt med bra och tydliga processer:

– Detta är särskilt viktigt nu när det är svårare att hitta rätt person till rätt plats. Det ställer också höga krav på själva kontaktpersonen och här sticker exempelvis Academic Work ut positivt. Det är tydligt att de som lyckas med detta också har nöjda och lojala kunder.

I linje med den höga kundnöjdheten har bemanningsbranschen även kunder med extremt höga förväntningar. De senaste årens mätningar visar dock att förväntningarna sjunkit markant.

– Det är bra att kundkraven börjar närma sig nivåer som är mer normala från tidigare extrema nivåer, säger Johan Parmler. Ett kundkrav som dock blivit viktigare över tiden är graden av proaktivitet, som till exempel att bemanningsbolagen kontaktar sina kunder för att säkerställa att allt fungerar bra.

Branschmätningen tar också sikte på effekten av bemanningsbolagens tjänster. Inte helt oväntat lyfter flera kunder fram den ökade flexibiliteten samtidigt som många uppger att de ökat sin produktivitet genom att använda bemanningstjänster.

Så här använder kunderna bemanningsbolagen:

· 8 av 10 använder dem som komplement till att anställa egen person.

· 7 av 10 använder dem för att bli mer flexibla och på så vis klara av konjunkturtoppar.

· 4 av 10 använder dem istället för att anställa egen personal.

Kundnöjdheten i några av bemanningsbolagen.

Academic Work 72,5

Adecco 68,7

Manpower 68,7

Randstad 67,8

Lernia Bemanning 67,2

Övriga 67,1

SKIs undersökning bygger på 1 000 intervjuer som genomfördes under april – maj 2018. Nöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100. Branscher och aktörer som får betyg under 60 har stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig, medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan aktör och kund. Fem område förklarar vad som gör kunder nöjda – image, förväntningar, produktkvalitet, service och prisvärdhet.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

IKEA ett starkt varumärke lokalt och globalt

IKEA är inte bara Sveriges starkaste varumärke, utan har även en stark ställning globalt med en sjundeplats i YouGovs senaste varumärkesranking. Det varumärke som ökat mest i varumärkesstyrka på den svenska marknaden är Swedbank.

Fem populäraste arbetsgivarna bland nyanlända akademiker

Volvo Group toppar listan över vilka arbetsgivare som är populärast bland nyanlända akademiker, visar statistik från praktikprogrammet Jobbsprånget, som drivs av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Projektet ger nyanlända akademiker fyra månaders praktik hos svenska arbetsgivare över hela landet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Rätt träning viktigare än gener

Recension

I boken ”Peak, vetenskapen om att bli bättre på nästan allt”, berättar författarna om sanning bakom 10 000-timmarsregeln. Det handlar mer om träning än talang. Framförallt rätt sort övning visar författaren K Anders Ericsson i sin banbrytande forskning.

Ulf Hammarström ny generaldirektör på Swedac

Regeringen har utsett Ulf Hammarström till ny generaldirektör och chef för Swedac. Ulf Hammarström har tidigare varit generaldirektör för Försvarsexportmyndigheten och under nio år arbetat i Bryssel, dels som direktör för industri- och marknadsdirektoratet vid European Defence Agency, dels som diplomatisk minister vid den svenska EU-representationen.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.