Nöjdhet ger högre vinst – men vinst ger inte nöjdhet

Medarbetare En ny studie som publicerats i kroatiska Ekonomska Istraživanja – Economic Research – visar att det finns ett samband mellan hur nöjda medarbetarna i ett företag är och hur företaget lyckas ekonomiskt. Och att det är nöjdheten som ger vinst – inte tvärt om.

Det är Danica Bakotić vid universitetet i Split i Kroatien som har studerat 40 stora och medelstora kroatiska företag. Hon har använt tio olika nyckeltal, som intäkter, lönekostnader och avkastning.

Nästa 6 000 medarbetare har svarat på frågor om vad de tycker om lön, anställningstrygghet, arbetstider och ledning. Nöjdheten har mätts som ett genomsnitt av alla faktorer.

Bakotić kunde utifrån undersökningen visa att företag med mer nöjda medarbetare är mer framgångsrika. Hon kunde också se att det var ett svagare samband mellan företagets ekonomiska resultat och hur nöjda medarbetarna är.

– Nöjdhet med jobbet har alltså en starkare påverkan på företagets resultat än resultatet har på nöjdhet med jobbet, säger hon.

I inledningen till studien citerar författaren Napoleon när han sa att ”Hur effektiv en armé är beror på dess storlek, träning, erfarenhet och moral, och moral är viktigare än alla de andra faktorerna tillsammans.”

Hela artikeln finns att läsa här

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.