nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Nordiska medarbetare mest engagerade och delaktiga

Norden ligger i topp bland europeiska regioner när det gäller medarbetarengagemang. Det visar en jämförelse av engagemang och delaktighet mellan organisationer i 31 länder.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Norden placerar sig högst vad gäller andel medarbetare som både är engagerade i arbetet och känner stor delaktighet i organisationen (27 procent). Det visar Effectory International i sin globala medarbetarundersökning som gjorts i 31 europeiska länder. Om man ser till länderna var för sig, hamnar Bulgarien högst med 34 procent, följt av Österrike med 35 procent och Danmark med 32 procent. I Sverige ligger siffran på 27 procent och längst ner på listan hamnar regioner som Storbritannien/Irland (17 procent).

För att rangordna organisationernas medarbetarengagemang har Effectory International kategoriserat medarbetare i fyra grupper med avseende på engagemang och delaktighet:

1. Engagerade medarbetare som känner sig delaktiga i organisationen

Värderar både organisationen och sina arbetsuppgifter högt. Strävar efter att förbättra sina egna prestationer liksom att bidra i organisationen.

2. Medarbetare som är engagerade, men som inte känner sig delaktiga

Tycker om det arbete de utför. Jobbet ger dem energi och de anstränger sig för att förbättra sin arbetsinsats och sig själva.

3. Medarbetare som känner sig delaktiga, men som inte är engagerade

Gillar företaget, känner att de passar in och bidrar gärna till förbättringar.

4. Anställda som varken är engagerade eller delaktiga

Dessa medarbetare känner sig varken involverade i arbetet eller organisationen. De bidrar därför i lägre grad till verksamheten. I bästa fall gör de i alla fall sitt jobb.

Taggar:

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Mät med måtta

Ledare

"Det som mäts blir gjort" är en gammal floskel som vi sagt så många gånger att vi är övertygade om att den är sann. Därför mäter vi, samlar siffror och statistik, sätter upp tavlor som visar resultat och kurvor för målen vi ska nå.

Ny som bloggare på KM

Vad är kvalitetskultur, vad innebär socialt ansvarstagande för kvalitetsarbetet och vad händer med kvalitetsrollen framöver? Det är några av de frågeställningar som KM:s nya bloggare brinner för. Först ut är Åsa Rönnbäck, SIQ.

Fokusera på kvalitetskulturen

Blogg

Kortsiktighet sätter käppar i hjulet för kvalitetsarbetet, det saknas ofta en kvalitetskultur. Men vilka beteenden formar en kvalitetskultur? Och går den att mäta? Ny forskning har börjat hitta svaren, berättar Åsa Rönnbäck i sin blogg.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.