nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Nu är vårdkön halverad

Vårdtiderna kortas successivt, men fortfarande väntar en av fem patienter längre än vad vårdgarantin tillåter.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I nuläget har vårdköerna i landet halverats sen september 2008. Hälften av alla landsting får idag ta del av Kömiljarden och majoriteten av de andra ligger nära till att få statsbidraget.

Kalmar- och Hallands landsting är några av de landsting som uppvisar en kontinuerlig förbättring under det gångna året. Gävleborg, Jämtland, Uppsala, Östergötland och Örebro landsting riskerar att bli utan pengar. Landstingen får räkna bort patienter som själva valt att tacka nej till vård. Därför gör nu socialstyrelsen en utredning kring väntetiderna för patienter som frivilligt avstår vård i andra landsting, ställt in besök, eller mår för dåligt för att klara av en behandling. Slutresultaten av undersökningen kommer att redovisas under nästa månadsskifte.

– Vårt uppdrag är att följa upp och titta på vad landstingen har gjort sedan kömiljarden sjösattes. Om vi hittar något som är av intresse kring patientvald väntan så kommer vi att lyfta fram det, säger Henrik Moberg utredare på Socialstyrelsens Hälso- och Sjukvårdsavdelning. Socialstyrelsens granskning kan innebära att reglerna ändras till nästa år.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Standarder skapar tillväxt

Användningen av standarder skapar tillväxt, framförallt inom tillverkningsindustrin. Det visar en nyligen genomförd nordisk studie.
– Vinsterna med att använda standarder överstiger kostnaderna, säger Thomas Idermark, vd för SIS, Swedish Standards Institute.

  • Annonskod Huvudspalten 4

AI kan bli hävstång för svensk ekonomi

Användningen av artificiell intelligens (AI) kan bli rena hävstången för svensk ekonomi. Men för att kunna ta tillvara de stora möjligheterna krävs en nationell strategi med bland annat satsningar på utbildning, forskning och utveckling av regelverk, visar en analys som innovationsmyndigheten Vinnova tagit fram på uppdrag av regeringen.

Nöjdare miner med buss än med tåg och flyg

Trots problemen med förseningar kan många persontransportföretag glädja sig åt nöjda kunder. Och allra nöjdast kunder har bussbolagen, visar årets studie från Svenskt Kvalitetsindex. Det företag som än en gång får högst betyg är Nettbuss med sina båda varumärken Nettbuss Bus4You och Nettbuss express.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.