nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Nudging för hållbara val

Att knuffa människor i en viss riktning kallas nudging. Det är en metod som kan användas för att få medarbetare, leverantörer och konsumenter att göra mer hållbara val.

Åsa Sandberg, initiativtagare Nudging Sweden och vd på A Win-Win World.
  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Vi fattar ständigt beslut och ofta är de snabba och rutinmässiga. Ibland till och med ologiska. Nudging är en metod som tar vara på detta och är ett sätt att försiktigt knuffa människor till mer hållbara val. På Miljöstrategidagarna berättade Åsa Sandberg, initiativtagare till Nudging Sweden och vd för A Win-Win World, om organisationer som testat nudging.

Exempelvis testade Köpenhamn att trycka gröna fotsteg på gatan som ledde till närmaste papperskorg. Detta minskade nedskräpningen med 50 procent. Choice Hotels minskade tallriksstorleken på sin buffé och minskade matavfallet med 20 procent. Avfallssoptunnor med olika nedkast för olika skräp ökade andelen återvinning med två tredjedelar.

Ariel testade att formge sina tvättmedelspaket annorlunda för att påminna användarna om att det mesta går att tvätta i 30 grader. Och Stockholm testade en rolig soptunna som sade sig vara världens djupaste och gav ifrån sig ljud, något som ökade andelen skräp med 30 kilo per dag.

Hur och när?

– Det ska vara lätt att göra rätt. Och det finns flera sätt att jobba med nudgar. Det kan handla om goda förinställningar, exempelvis dubbelsidigt på skrivaren. Det handlar om att förenkla, för ju fler val desto svårare att välja rätt. Det handlar också om att jobba med sociala normer och påminnelser, berättar Åsa Sandberg.

Hon berättar att det just nu pågår forskning i Sverige för att se hur länge en nudge fungerar och när vi slutar se den. Men för att lyckas hitta rätt nudge och veta när man ska sätta in den är det viktigaste steget att analysera själva problemet.

– Ofta är det inte bara en grej, utan en lång lista. Om jag behöver bli bättre på att träna är lösningen kanske inte att köpa ett gymkort. Att jag inte tränar kanske beror på att jag är dålig på att planera in det, att jag inte hittat en rolig träningsform och så vidare, säger Åsa Sandberg.

Åsa Sandbergs tips för att hitta rätt nudge:

  • Definiera syftet
  • Kartlägg beslutssituation
  • Identifiera vilka beslutssteg som är prioriterade att försöka ändra ett beteende
  • Idéfas – kreativ workshop
  • Prioritering och val av nudge
  • Utveckla den valda nudgen
  • Genomför experiment för att testa
  • Implementera

 Miljöstrategidagarna är konferensen som arrangeras av KM:s systertidning Miljö & Utveckling.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Digital oförmåga oroar företagsledare

Nästan vartannat företag har påbörjat ett digitalt förändringsprojekt. Men samtidigt är många projekt tyngda av problem och riskerar att avbrytas för att de blir alltför kostsamma. Fujitsu har identifierat fyra kärnområden som är avgörande för att lyckas.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Låt värderingar ligga till grund för nya strategier

Oväntade samarbeten kan ge synergier som är värdefulla när en verksamhet går igenom stora förändringar. Men för att lyckas gäller det att inte tappa bort de grundläggande värderingar som styr verksamheten. Då är risken stor att kunderna känner sig svikna, visar en färsk avhandling.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.