Vikten av att bekämpa fördumning

Företagskultur Funktionell dumhet – vad som gör att rimligt begåvade människor inte agerar självständigt på arbetet. Det är ämnet för en ny bok av Mats Alvesson, professor i företagsekonomi i Lund, och André Spicer vid Cass Business School i London.

Vikten av att bekämpa fördumning

Vad innebär flockbeteende, bekvämlighet, dåligt självförtroende blandat med rädsla för att råka illa ut, floskulösa visioner och varumärken, imitationer av andra och modevågor i ledarskap för en arbetsplats?

Det är ämnen som Alvesson och Spicer tar upp i ”The stupidity paradox – the power and pitfalls of functional stupidity at work” – eller Dumhetsparadoxen om man översätter till svenska. De lanserade begreppet funktionell dumhet i en vetenskaplig artikel 2012 och nu utvecklas begreppet i den nya boken. I den belyser de begreppet och hur det kan motverkas.

– Organisationer genomsyras av ett underskott på reflektion. De kritiska frågorna ses som obekväma och därför intar vi följsamma positioner där vi anstränger oss för att ingen ska kunna anmärka på oss. Då kan vi hamna i ett läge där alla gör rätt, en positiv anda råder och allt ser bra ut men mycket fungerar illa, säger Mats Alvesson.

I boken lyfts exempel på vad som händer när symbolaktiviteter och skyltfönster blir viktigare än det vi verkligen gör på våra arbeten – och utrymmet för eget tänkande och ansvarstagande krymper.

– Följderna för verksamheten i ett längre perspektiv kan bli katastrofala. Därför behövs systematisk dumhetsbekämpning, säger Mats Alvesson.

Boken ges ut av Profile Books.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.