nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Ny handbok visar vägen till nudging

Det finns en växande trend att använda små ”knuffar” för att puffa människor i den riktning man vill. Det kallas nudging eller beteendeekonomi. Nu kommer en handbok i hur det går till.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Att flytta ut handspritsbehållaren till ingången på en vårdavdelning och att sätta upp en röd skylt fick användningen att gå upp från 3 procent av besökarna till 20 procent. Den här metoden med puffar används allt mer.

I boken ”Beteendedesign – Psykologin som förändrar tankar, känslor och handlingar” går Niklas Laninge och Arvid Janson igenom vad som driver respektive hindrar ett beteende och hur man kan använda detta rent praktiskt, från kartläggning av problem till att hitta triggern och belöna nya beteenden.

Boken väver samman kunskaper från psykologi, ledarskap och företagande. Här förklaras vad det innebär att ”designa beteenden”.

Här finns också ett avsnitt om etik eftersom möjligheten att påverka beteenden också för med sig ett ansvar.

Boken ges ut av Natur & Kultur.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.