nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

– Vi vill hitta ett gemensamt språk så att systemen för spårbarhet kan bli transparenta, berättar Ludvig Hubendick, som är affärsmrådeschef för miljö & hållbar utveckling på Swedish Standards Institute, Sis.

Ny Iso-standard för hållbara leverantörsled

Det ska bli transparent och jämförbart att följa en vara från ax till limpa. Det är målet med den Iso-standard om spårbarhet i leverantörskedjan, som nu tas fram.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Idag finns det flera olika system för spårbarhet i leverantörskedjan. Miljömärkningarna har sina krav och det finns också branschspecifika system.

Standardiseringsorganisationen Iso ska nu ta fram en grundstandard för spårbarhet i leverantörskedjan.

– Vi vill hitta ett gemensamt språk så att systemen för spårbarhet kan bli transparenta, berättar Ludvig Hubendick, som är affärsmrådeschef för miljö & hållbar utveckling på Swedish Standards Institute, Sis.

En grund

Standarden ska göras generisk, vilket innebär att man tar fram en gemensam grund som branscher sedan kan utveckla utifrån sina specifika behov. Det man ska bestämma inom Iso är exempelvis hur dokumentationskraven ska se ut eller hur man ska räkna för att spåra en viss volym genom leverantörskedjan.

– Skogsindustrin och textilindustrin har exempelvis olika behov och därför måste det går att anpassa systemen för spårbarhet. Dessutom måste vi se till att standarden inte strider mot de branschspecifika system som redan finns på marknaden, säger Ludvig Hubendick.

Bakom initiativet står flera holländska aktörer, banker, livsmedelsföretag, myndigheter och certifieringsorgan. Arbetet kommer att starta i mars och målet är att standarden ska vara klar om två år.

– Vi hoppas att det finns intresse för arbetet här i Sverige så att vi kan sätta igång en svensk kommitté, säger Ludvig Hubendick.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.