nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Under arbetet med Citybanan i Stockholm var samarbete en nödvändighet. Via en standard kan nu verksamheter få hjälp med att vässa sin samarbetsförmåga. FOTO: Micke Lundström

Ny Iso-standard för samverkan

Det går att öka affärsnyttan genom smart samarbete. Att lyckas med detta är dock inte självklart. Nu kommer en standard som ska hjälpa verksamheter att göra rätt.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

– Vi måste bättra oss när det gäller att ta till vara på värdet av samverkan. Med den här standarden tar vi ett stort kliv framåt, säger John Thorsson, affärschef på NCC och ordförande i Sis tekniska kommitté som representerar Sverige i arbetet med standarden.

Standarden, SS-Iso 44001 Ledningssystem för affärsrelationer i samverkan – Krav och ramverk, baseras på en 8-stegsmodell som utvecklats i Storbritannien. Den går igenom hur organisationer förbereder, sätter upp och tillvaratar värdet av samverkan. Målet är att företag som samarbetar med varandra, exempelvis i ett byggprojekt, ska kunna tillvarata varandras kompetenser, erfarenheter och kunskaper på bästa sätt. Ett plus ett blir ofta tre.

– Riktigt framgångsrik samverkan är svårt. SS-Iso 44001 är ett verktyg för företag och organisationer att genomföra framgångsrika samverkansrelationer, säger Tommy Lenberg, vd på Byggherrarna och vice ordförande i Sis-kommittén.

Standarden riktar sig till företag inom samtliga branscher, men just i Sverige räknar man med störst intresse inom byggsektorn som också har deltagit i framtagandet.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.