nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Under arbetet med Citybanan i Stockholm var samarbete en nödvändighet. Via en standard kan nu verksamheter få hjälp med att vässa sin samarbetsförmåga. FOTO: Micke Lundström

Ny Iso-standard för samverkan

Det går att öka affärsnyttan genom smart samarbete. Att lyckas med detta är dock inte självklart. Nu kommer en standard som ska hjälpa verksamheter att göra rätt.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

– Vi måste bättra oss när det gäller att ta till vara på värdet av samverkan. Med den här standarden tar vi ett stort kliv framåt, säger John Thorsson, affärschef på NCC och ordförande i Sis tekniska kommitté som representerar Sverige i arbetet med standarden.

Standarden, SS-Iso 44001 Ledningssystem för affärsrelationer i samverkan – Krav och ramverk, baseras på en 8-stegsmodell som utvecklats i Storbritannien. Den går igenom hur organisationer förbereder, sätter upp och tillvaratar värdet av samverkan. Målet är att företag som samarbetar med varandra, exempelvis i ett byggprojekt, ska kunna tillvarata varandras kompetenser, erfarenheter och kunskaper på bästa sätt. Ett plus ett blir ofta tre.

– Riktigt framgångsrik samverkan är svårt. SS-Iso 44001 är ett verktyg för företag och organisationer att genomföra framgångsrika samverkansrelationer, säger Tommy Lenberg, vd på Byggherrarna och vice ordförande i Sis-kommittén.

Standarden riktar sig till företag inom samtliga branscher, men just i Sverige räknar man med störst intresse inom byggsektorn som också har deltagit i framtagandet.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Retorik inte vägen till perfekta presentationer

Läsvärt

Det är inte retoriken som kommer att göra dig till en perfekt talare. Tankarna på regler att följa kan i stället göra dig onödigt nervös, menar moderatorn och talartränaren Anna Bellman. Nu kommer hon med boken Släpp retoriken – fokusera på publiken.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sätt ledarskapet först

Ledare

Digitaliseringen förändrar, förnyar och hittar lösningar vi tidigare bara fantiserade om. Men för att lyckas med digitala satsningar – oavsett om det handlar om att möta sina kunder via nya kanaler eller att automatisera arbetsuppgifter – så handlar det i slutändan om människor.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.