nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Ny kontorsmodell moderniserar företagskulturen

Aktivitetsbaserade kontor är en trend och fastighetsbolaget Vasakronan var tidigt ute. Den nya arbetsmiljön har hjälpt till att bryta hierarkier, fått människor att mötas över funktionsgränser och bidragit till en ny ledarstil. Cecilia Söderström, hr-chef på Vasakronan, var på Kvalitetsmagasinet Live för att berätta om det nya kontoret.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Med den nya kontorslösningen har det blivit fler gränsöverskridande möten. Ena dagen sitter du bredvid en jurist, nästa bredvid hr och en annan dag har du vd som bordskamrat. Vasakronan har numera inga fasta platser.

– Det ska vara lätt att byta plats. Du ska kunna koppla upp dig vart som helst. Innan vi bytte var man rädd att tappa bort sin dator. Nu har många lämnat in sina laptops. Visionen är att vara papperslösa, säger Cecilia Söderström.

Mindre detaljkontroll

Det nya kontoret har lett till en ny, mer delaktig kultur.

– Företaget blir transparent, det är en effekt av detta. När man ena dagen sitter bredvid vd och nästa dag sitter hemma och jobbar och chefen inte detaljkontrollerar, säger Cecilia Söderström.

Kommunikativt ledarskap krävs

För att modernisera ledarskapet har Vasakronans ledning tränat sig i kommunikation.

– Det funkar inte att ha den där ledarstilen från det stora hörnrummet med stora blanka möbler. Vi måste vara i framtiden. Vi kan inte kontrollera detaljer hos alla medarbetare. Vi måste kunna inspirera genom att måla upp bilder på mål och utmaningar.

Alla med i affärsplaneringen

Förr åkte ledningsgruppen iväg på konferens och ”planerade och åt morotskaka” som Cecilia Söderström säger. Idag använder sig Vasakronan av mötesformen Open space i sin verksamhetsplanering. Då samlas alla medarbetare för att få chans att tala om vad som är viktigast just nu, vad som skaver och vad som behöver åtgärdas.

– Det är en jätteenergikick att köra detta. Det var läskigt först, men det kommer upp många bra saker. Det är en fantastisk temperaturmätare och det ger mer energi i affärsplanearbetet, säger Cecilia Söderström.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.