nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Lars Koverberg, Koverberg Consulting, och Anders Wistemar, Awance Affärsutveckling, är arrangörerna bakom Kvalitetsdagen, som arrangeras inom konceptet Dagar i Norr.

Ny mötesplats för kvalitetsproffs i norr

Ledningssystem, processer, förbättringsarbete och kvalitetskultur. Det är några av de ämnen som premiären av Kvalitetsdagen i Skellefteå ska behandla. Men mest nyfikenhet har programpunkten kring möteseffektivitet väckt.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Den 18 oktober är det premiär för en regional kvalitetskonferens i Skellefteå som riktar sig till kvalitetsproffs i både Norr- och Västerbotten. Konferensen arrangeras inom konceptet Dagar i Norr som även arrangerar konferenser inom ledarskap, arbetsmiljö, affärsutveckling, inköp och ekonomi.

Anders Wistemar, arrangör av Kvalitetsdagen, varför ville ni göra en konferens inom kvalitet?

– Jag och Lars Koverberg har arrangerat konferenser som berört ledarskap och affärsutveckling tidigare och många har då frågat om vi inte skulle göra något inom kvalitet också. Eftersom det ligger nära våra andra konferenser och jag själv har jobbat med kvalitet tidigare så kändes det naturligt att arrangera en konferens som går mer på djupet i kvalitetsfrågorna.

Hur har reaktionerna varit?

– Väldigt positiva! På många företag är det ett helt gäng som åker och vi räknar med att samla runt 150 personer. Vår idé med konceptet Dagar i Norr är skapa en mötesplats där deltagare kan kombinera kompetensutveckling och nätverkande och vi tror att det är bra för att utveckla samarbete och nya affärer mellan företag i regionen.

Vilken programpunkt tror du lockar mest?

– Micke Darmell som ska prata om möteseffektivitet är helt klart den som intresserar flest, eftersom det är ett ämne som vi alla berörs av. Själv är jag väldigt nyfiken på att lyssna till Jonas Svanäng som har egen erfarenhet av att leda kvalitetsutveckling på Toyotas bilfabriker runt om i världen. Vi har en blandning av proffstalare, konsulter och storys från verkligheten och det tror jag är styrkan i programmet.

Hur ser planerna ut framöver?

– Tanken är att detta ska bli en årligt återkommande dag, jag tror att det finns ett behov av att lyfta kvalitetsfrågorna på regional nivå. Vi har också planer på att dra igång något typ av nätverk kring kvalitet, i första hand i Skellefteå, men jag tror att intresset finns även på andra orter i regionen.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.