nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Nya standarder ska minska smittspridningen

Smittspridningen i vården ska minskas genom två nya svenska standarder. Dessa handlar om att höja nivån på städning samt transport, lagerhållning och hantering av sterila medicintekniska produkter.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Vårdrelaterade infektioner är ett stort problem och medför stora kostnader och lidande för de drabbade.

– Denna typ av infektioner tar också stora resurser från vård- och omsorgsverksamheten som istället för att fokusera på kärnverksamheten och patientens ursprungsproblematik får lägga tid på annat, säger Tuula Cammersand, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

Standarden SS 8760014 kan användas av hygienläkare, hygiensköterskor, upphandlare inom sjukvården och företag som levererar städ- och hygientjänster till sjukvården.

Standarden SS 8760015 är även den avsedd att användas inom vård och omsorg och dessutom för tillverkare och distributör samt så kallade tredjepartsleverantörer. Den kan även användas inom veterinärmedicinsk verksamhet som ett vägledande dokument.

– Det har tidigare inte funnits ett dokument som täcker in hela kedjan när det gäller hantering av sterilt gods, berättar Birte Oskarsson, samordnare sterilteknik vid Skånes universitetssjukhus och ordförande i SIS-kommittén TK 349.

Standarden ska säkerställa att produkterna bibehåller sin sterilitet och andra egenskaper som funktion, markering och färg, till dess de används.

– Flera av de vanligaste mikroorganismerna som orsakar vårdrelaterade infektioner kan överleva lång tid på ytor i vårdmiljön, konstaterar Ari Kouvonen, näringspolitisk expert vid Almega Serviceföretagen och ordförande i arbetsgruppen som tagit fram standarden.

Standarderna presenterades för första gången vid ett seminarium på SIS den 14 december.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.