nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

Nyanserad bild av lärande organisationer

I sin bok om lärande organisationer ställer sig Anders Örtenblad varken på förespråkarna eller motståndarnas sida, utan fyller tomrummet mitt emellan.

27586_32-2
  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Begreppet lärande organisation blev populärt i Sverige när Peter Senges bok The fifth discipline publicerades på engelska 1990 och i svensk översättning 1995.

Litteraturen kring lärande organisationer kan generellt delas upp i två grupper. En där begreppet beskrivs som något väldigt positivt eller rent av en nödvändighet, och en grupp där författarna ger en väldigt negativ bild. Det saknas i princip helt och hållet nyanserad litteratur om begreppet lärande organisationer. Det är detta vakuum som författaren vill fylla genom att ge en mer mångfacetterad bild än den som normalt förekommer.

I boken beskrivs flera olika definitioner av begreppet lärande organisation. Dessa tolkningar av lärande organisation indelas i fem olika synsätt: lärande i arbetet, klimat för lärande, lärande struktur och organisatoriskt lärande enligt den äldre och den nyare varianten. De fem synsätten analyseras sedan på en glidande skala utifrån fem olika dimensioner och jämförs. Vidare diskuteras positiva och negativa aspekter med de fem synsätten ur fyra olika intressentperspektiv: arbetsgivarens, arbetstagarens, samhällets och modeexploatörens.

I ett avslutande kapitel ställs frågan ”vem behöver lärande organisationer?” Här ges argument för att de fem synsätten som behandlas i boken, och som tar upp olika aspekter av den lärande organisationen, kan ses som komplementära, det vill säga de behövs alla för att en väl fungerande lärande organisation ska kunna komma till stånd. Här diskuteras också om lärande verkligen alltid är positivt.

Tiden får utvisa om lärande organisationer är ett modebegrepp, men det har trots allt stått sig i tjugo år. Så länge begreppet är populärt är det angeläget att fortsätta granska det, i termer av olika synsätt och ur olika perspektiv. Det gör denna lilla bok på ett överskådligt, balanserat och mycket förtjänstfullt sätt.

Boken är väl främst avsedd som kurslitteratur på universitetsnivå, men jag anser att den utgör ett värdefullt diskussionsunderlag i alla organisationer eller ledningsgrupper, där man funderar på att införa en lärande organisation, där man tror att man redan har gjort det eller där man i största allmänhet är intresserad av begreppet – vad det är och vad det inte är.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

256

Vägen till ett ja

Läsvärt

Livet är fyllt av förhandlingar, och det är inte alltid resultatet blir lyckat. Vägen till ja! En nyckel till framgångsrika förhandlingar, hjälper dig att vässa din förhandlingsteknik. Läs, eller lyssna på boken här.

Den interna marknadsföringens tydligaste budskap: Easier to work framgick tydligt i all kommunikation.
Den interna marknadsföringens tydligaste budskap: Easier to work framgick tydligt i all kommunikation.

Volvo Group skapade ha-begär bland medarbetarna

Hur får man 65 000 medarbetare att ta till sig nya verktyg? Inte genom att tjata eller gnata. Volvo Group gjorde internkommunikation på samma sätt som man gör marknadsföring. Resultatet blev häpnadsväckande.

Blandat kundbetyg för elbranschen

Vattenfalls trovärdighet har aldrig varit lägre

Företagskunderna har blivit nöjdare, men bland privatkunderna har kundnöjdheten minskat. Som helhet står dock elbranschen kvar på samma nivå som förra året. Det visar årets upplaga av Svenskt Kvalitetsindex.

Inget pynt i vardagen

Ledare

De allra flesta av oss är ypperliga problemfinnare. Men det är först när vi går från att se problemet till att göra något åt det som det blir en förbättring.

Organisationer som berättar framstår som vänner

Att använda berättelser för att nå ut med sitt budskap och stärka sitt varumärke blir allt mer populärt. Detta är ett beteende som ligger i tiden och berättandet skapar framgång genom att de framställer organisationerna som "personer" vilka kunderna kan skapa en relation till.

8 av 10 vill jobba flexibelt

Flexibelt arbete gör medarbetare mer nöjda och lojala. Det visar en ny undersökning av kontorsplatsföretaget Regus. Enligt undersökningen skulle 80 procent välja ett jobb framför ett annat liknande om det innebar möjlighet att jobba flexibelt.