nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Nyanserad bild av lärande organisationer

I sin bok om lärande organisationer ställer sig Anders Örtenblad varken på förespråkarna eller motståndarnas sida, utan fyller tomrummet mitt emellan.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Begreppet lärande organisation blev populärt i Sverige när Peter Senges bok The fifth discipline publicerades på engelska 1990 och i svensk översättning 1995.

Litteraturen kring lärande organisationer kan generellt delas upp i två grupper. En där begreppet beskrivs som något väldigt positivt eller rent av en nödvändighet, och en grupp där författarna ger en väldigt negativ bild. Det saknas i princip helt och hållet nyanserad litteratur om begreppet lärande organisationer. Det är detta vakuum som författaren vill fylla genom att ge en mer mångfacetterad bild än den som normalt förekommer.

I boken beskrivs flera olika definitioner av begreppet lärande organisation. Dessa tolkningar av lärande organisation indelas i fem olika synsätt: lärande i arbetet, klimat för lärande, lärande struktur och organisatoriskt lärande enligt den äldre och den nyare varianten. De fem synsätten analyseras sedan på en glidande skala utifrån fem olika dimensioner och jämförs. Vidare diskuteras positiva och negativa aspekter med de fem synsätten ur fyra olika intressentperspektiv: arbetsgivarens, arbetstagarens, samhällets och modeexploatörens.

I ett avslutande kapitel ställs frågan ”vem behöver lärande organisationer?” Här ges argument för att de fem synsätten som behandlas i boken, och som tar upp olika aspekter av den lärande organisationen, kan ses som komplementära, det vill säga de behövs alla för att en väl fungerande lärande organisation ska kunna komma till stånd. Här diskuteras också om lärande verkligen alltid är positivt.

Tiden får utvisa om lärande organisationer är ett modebegrepp, men det har trots allt stått sig i tjugo år. Så länge begreppet är populärt är det angeläget att fortsätta granska det, i termer av olika synsätt och ur olika perspektiv. Det gör denna lilla bok på ett överskådligt, balanserat och mycket förtjänstfullt sätt.

Boken är väl främst avsedd som kurslitteratur på universitetsnivå, men jag anser att den utgör ett värdefullt diskussionsunderlag i alla organisationer eller ledningsgrupper, där man funderar på att införa en lärande organisation, där man tror att man redan har gjort det eller där man i största allmänhet är intresserad av begreppet – vad det är och vad det inte är.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.