nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

Nyanserad bild av lärande organisationer

I sin bok om lärande organisationer ställer sig Anders Örtenblad varken på förespråkarna eller motståndarnas sida, utan fyller tomrummet mitt emellan.

27586_32-2
  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Begreppet lärande organisation blev populärt i Sverige när Peter Senges bok The fifth discipline publicerades på engelska 1990 och i svensk översättning 1995.

Litteraturen kring lärande organisationer kan generellt delas upp i två grupper. En där begreppet beskrivs som något väldigt positivt eller rent av en nödvändighet, och en grupp där författarna ger en väldigt negativ bild. Det saknas i princip helt och hållet nyanserad litteratur om begreppet lärande organisationer. Det är detta vakuum som författaren vill fylla genom att ge en mer mångfacetterad bild än den som normalt förekommer.

I boken beskrivs flera olika definitioner av begreppet lärande organisation. Dessa tolkningar av lärande organisation indelas i fem olika synsätt: lärande i arbetet, klimat för lärande, lärande struktur och organisatoriskt lärande enligt den äldre och den nyare varianten. De fem synsätten analyseras sedan på en glidande skala utifrån fem olika dimensioner och jämförs. Vidare diskuteras positiva och negativa aspekter med de fem synsätten ur fyra olika intressentperspektiv: arbetsgivarens, arbetstagarens, samhällets och modeexploatörens.

I ett avslutande kapitel ställs frågan ”vem behöver lärande organisationer?” Här ges argument för att de fem synsätten som behandlas i boken, och som tar upp olika aspekter av den lärande organisationen, kan ses som komplementära, det vill säga de behövs alla för att en väl fungerande lärande organisation ska kunna komma till stånd. Här diskuteras också om lärande verkligen alltid är positivt.

Tiden får utvisa om lärande organisationer är ett modebegrepp, men det har trots allt stått sig i tjugo år. Så länge begreppet är populärt är det angeläget att fortsätta granska det, i termer av olika synsätt och ur olika perspektiv. Det gör denna lilla bok på ett överskådligt, balanserat och mycket förtjänstfullt sätt.

Boken är väl främst avsedd som kurslitteratur på universitetsnivå, men jag anser att den utgör ett värdefullt diskussionsunderlag i alla organisationer eller ledningsgrupper, där man funderar på att införa en lärande organisation, där man tror att man redan har gjort det eller där man i största allmänhet är intresserad av begreppet – vad det är och vad det inte är.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

MargitaJohanssonGullstrand

”Passa på att lära av konsulten”

Krönika

Min första upplevelse av konsultbranschen var då jag för många år sedan arbetade i telekom-branschen. Varje måndag morgon flög det in konsulter från England till ett av våra projekt, de hade alla svarta kostymer och kom snart att skämtsamt kallas Men In Black.

4 steg mot den perfekta arbetsplatsen

Vad utmärker egentligen de företag som anses vara de mest populära arbetsplatserna? Den amerikanska affärstidningen Fortune har sammanställt fyra viktiga orsaker till att just de lyckas locka till sig de största talangerna.

kanslor

Tänk som en elitidrottare

Läsvärt

Hur skapas en vinnarkultur? I den nya boken, Känslors kraft i företagskulturen, får du råd och tips om hur du kan öka prestationen i företaget genom att använda idrottens prestationspsykologi.

Lägg in en knuff

Ledare

De finns på sommaren också, men på vintern, när snötäcket lagt sig blir det extra tydligt. Utan att vi fattat något som helst beslut och trots att den som går först kan få ett väldigt tufft jobb, trampar vi upp små genvägar för att minska avstånden.

Bra chefer skapar lyckliga medarbetare

Att ha en bra chef är viktigt för medarbetarnas välmående, både på jobbet och på fritiden. Chefer som är otydliga och dåliga på feedback gör däremot medarbetarna olyckliga, på jobbet såväl som utanför, enligt undersökningen Happiness 2015.