nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

Nyanserad bild av lärande organisationer

I sin bok om lärande organisationer ställer sig Anders Örtenblad varken på förespråkarna eller motståndarnas sida, utan fyller tomrummet mitt emellan.

27586_32-2
  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Begreppet lärande organisation blev populärt i Sverige när Peter Senges bok The fifth discipline publicerades på engelska 1990 och i svensk översättning 1995.

Litteraturen kring lärande organisationer kan generellt delas upp i två grupper. En där begreppet beskrivs som något väldigt positivt eller rent av en nödvändighet, och en grupp där författarna ger en väldigt negativ bild. Det saknas i princip helt och hållet nyanserad litteratur om begreppet lärande organisationer. Det är detta vakuum som författaren vill fylla genom att ge en mer mångfacetterad bild än den som normalt förekommer.

I boken beskrivs flera olika definitioner av begreppet lärande organisation. Dessa tolkningar av lärande organisation indelas i fem olika synsätt: lärande i arbetet, klimat för lärande, lärande struktur och organisatoriskt lärande enligt den äldre och den nyare varianten. De fem synsätten analyseras sedan på en glidande skala utifrån fem olika dimensioner och jämförs. Vidare diskuteras positiva och negativa aspekter med de fem synsätten ur fyra olika intressentperspektiv: arbetsgivarens, arbetstagarens, samhällets och modeexploatörens.

I ett avslutande kapitel ställs frågan ”vem behöver lärande organisationer?” Här ges argument för att de fem synsätten som behandlas i boken, och som tar upp olika aspekter av den lärande organisationen, kan ses som komplementära, det vill säga de behövs alla för att en väl fungerande lärande organisation ska kunna komma till stånd. Här diskuteras också om lärande verkligen alltid är positivt.

Tiden får utvisa om lärande organisationer är ett modebegrepp, men det har trots allt stått sig i tjugo år. Så länge begreppet är populärt är det angeläget att fortsätta granska det, i termer av olika synsätt och ur olika perspektiv. Det gör denna lilla bok på ett överskådligt, balanserat och mycket förtjänstfullt sätt.

Boken är väl främst avsedd som kurslitteratur på universitetsnivå, men jag anser att den utgör ett värdefullt diskussionsunderlag i alla organisationer eller ledningsgrupper, där man funderar på att införa en lärande organisation, där man tror att man redan har gjort det eller där man i största allmänhet är intresserad av begreppet – vad det är och vad det inte är.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kungsbacka direkt_reception_redigerat original_fotoEmelie DaNIELSSON

Nytt kundcenter ger bättre service

I Kungsbacka kommun har tillgängligheten ökat och servicen förbättrats sedan det nya kundcentret öppnade förra året. Orsaken till framgången är bland annat en noggrann rekrytering och ständiga mätningar och uppföljningar.

Chefsjobb drömmen för många svenskar

Vd, personalchef och administratör toppar listan över svenskarnas drömjobb. Det står klart sedan drygt 4 000 svenskar fått lista sitt drömjobb i Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life.

Så blir du en attraktiv arbetsgivare

Dagens medarbetare vill, och söker aktivt, efter arbetsgivare som tar ställning. Meningsfullhet och sammanhang är den viktigaste motivationsfaktorn. På Ledningsgruppsdagen fick deltagarna tips för att bli en attraktiv arbetsgivare.

Bita Almasian, teknikkonsult och byggchef, håller i trådarna men ansvar för kvalitetsarbetet har ledningen.
Bita Almasian, teknikkonsult och byggchef, håller i trådarna men ansvar för kvalitetsarbetet har ledningen.

Iso 9001 är ledningens ansvar

Revideringen av Iso 9001 innebär att ledningens roll i och ansvar för kvalitetsarbetet ökar. Det innebär att kvalitetsprofession och ledning behöver samarbeta och integrera kvalitetsarbetet i hela organisationen. HSB Östergötland är redan där.

Så får du ut mest av konsulten

Fem steg till ett lyckat samarbete

För att komma loss med förändringsarbete kan det ibland vara smart att ta in hjälp från någon utanför verksamheten. Här är fem steg som visar vägen till ett lyckat samarbete.

En ordentlig förstudie kostar mycket mindre än att snabbt dra igång ett projekt som sedan misslyckas, konstaterar Lars Aspling,
En ordentlig förstudie kostar mycket mindre än att snabbt dra igång ett projekt som sedan misslyckas, konstaterar Lars Aspling,

”Slarva inte med förstudien”

Förarbete och förankring är nycklarna till ett lyckat förändringsprojekt enligt Lars Aspling, en av de drivande i arbetet med att ta fram en europeisk standard för upphandling av konsulttjänster

large_9780749472917

Vägen till hållbar förändring

Läsvärt

För att genomdriva förändring krävs engagemang. Boken, Engaging Change, dyker ner i förändringsarbetets djup och reder ut hur du som förändringsledare skapar detta engagemang.