nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

Nyanserad bild av lärande organisationer

I sin bok om lärande organisationer ställer sig Anders Örtenblad varken på förespråkarna eller motståndarnas sida, utan fyller tomrummet mitt emellan.

27586_32-2
  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Begreppet lärande organisation blev populärt i Sverige när Peter Senges bok The fifth discipline publicerades på engelska 1990 och i svensk översättning 1995.

Litteraturen kring lärande organisationer kan generellt delas upp i två grupper. En där begreppet beskrivs som något väldigt positivt eller rent av en nödvändighet, och en grupp där författarna ger en väldigt negativ bild. Det saknas i princip helt och hållet nyanserad litteratur om begreppet lärande organisationer. Det är detta vakuum som författaren vill fylla genom att ge en mer mångfacetterad bild än den som normalt förekommer.

I boken beskrivs flera olika definitioner av begreppet lärande organisation. Dessa tolkningar av lärande organisation indelas i fem olika synsätt: lärande i arbetet, klimat för lärande, lärande struktur och organisatoriskt lärande enligt den äldre och den nyare varianten. De fem synsätten analyseras sedan på en glidande skala utifrån fem olika dimensioner och jämförs. Vidare diskuteras positiva och negativa aspekter med de fem synsätten ur fyra olika intressentperspektiv: arbetsgivarens, arbetstagarens, samhällets och modeexploatörens.

I ett avslutande kapitel ställs frågan ”vem behöver lärande organisationer?” Här ges argument för att de fem synsätten som behandlas i boken, och som tar upp olika aspekter av den lärande organisationen, kan ses som komplementära, det vill säga de behövs alla för att en väl fungerande lärande organisation ska kunna komma till stånd. Här diskuteras också om lärande verkligen alltid är positivt.

Tiden får utvisa om lärande organisationer är ett modebegrepp, men det har trots allt stått sig i tjugo år. Så länge begreppet är populärt är det angeläget att fortsätta granska det, i termer av olika synsätt och ur olika perspektiv. Det gör denna lilla bok på ett överskådligt, balanserat och mycket förtjänstfullt sätt.

Boken är väl främst avsedd som kurslitteratur på universitetsnivå, men jag anser att den utgör ett värdefullt diskussionsunderlag i alla organisationer eller ledningsgrupper, där man funderar på att införa en lärande organisation, där man tror att man redan har gjort det eller där man i största allmänhet är intresserad av begreppet – vad det är och vad det inte är.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

PlaneraSmartare

Bli effektiv med smart planering

Läsvärt

Hinner du inte med det du vill på jobbet? Är du en mejlnarkoman eller hoppar du mellan arbetsuppgifter och gör mycket i sista stund? En ny bok ger dig verktygen som minskar stressen.

Thomas Idermark.
Thomas Idermark.

Han är SIS nya vd

Thomas Idermark har utsetts till ny vd för Swedish Standards Institute. Han kommer närmast från SKL Kommentus.

Nyttja värdet i kvalitetsregistren

Kvalitetsregistren inom vårdsektorn är tänkta som verktyg för att mäta, vägleda och utvärdera förbättringsarbetet. Men ofta finns en övertro på att datan automatiskt ska leda till förbättringar vilket gör att mätningarna stannar vid just siffror.

Negativa trenden bruten

Företagen nöjdare med sina operatörer

Telekombranschen har länge varit ett svart får när det gäller kundnöjdhet och fortfarande släpar den efter jämfört med andra branscher. Men i år har den nedåtgående trenden brutits och flera operatörer har lyft sig ordentligt sedan i fjol. Särskilt positiv har utvecklingen varit för Tele2.

Anders Långsved, chef för Tele2 Business, kan glädja sig åt att ha betydligt nöjdare kunder än tidigare.
Anders Långsved, chef för Tele2 Business, kan glädja sig åt att ha betydligt nöjdare kunder än tidigare.

Tele2: ”En härlig dag för oss”

Så vändes bottenplacering till framgång

Bakom siffrorna som visar att Tele2:s företagskunder är så mycket nöjdare idag än för ett år ligger flera års tungt gnetande.
– Det var hit vi tänkte oss när vi lade fast planen för tre år sedan, säger Anders Långsved, chef för Tele2 Business.

omslag-wifl-20

Så klarar du jobbet i fejk-världen

Läsvärt

Nu finns tekniken som möjliggör att arbetet är en uppgift – inte en plats. Men vad ställer det för krav på företag, struktur, ledarskap och människan som utför arbetet? Cathrin Frisemo försöker hitta svaren i boken Work in fake life 2.0.