nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

Nyanserad bild av lärande organisationer

I sin bok om lärande organisationer ställer sig Anders Örtenblad varken på förespråkarna eller motståndarnas sida, utan fyller tomrummet mitt emellan.

27586_32-2
  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Begreppet lärande organisation blev populärt i Sverige när Peter Senges bok The fifth discipline publicerades på engelska 1990 och i svensk översättning 1995.

Litteraturen kring lärande organisationer kan generellt delas upp i två grupper. En där begreppet beskrivs som något väldigt positivt eller rent av en nödvändighet, och en grupp där författarna ger en väldigt negativ bild. Det saknas i princip helt och hållet nyanserad litteratur om begreppet lärande organisationer. Det är detta vakuum som författaren vill fylla genom att ge en mer mångfacetterad bild än den som normalt förekommer.

I boken beskrivs flera olika definitioner av begreppet lärande organisation. Dessa tolkningar av lärande organisation indelas i fem olika synsätt: lärande i arbetet, klimat för lärande, lärande struktur och organisatoriskt lärande enligt den äldre och den nyare varianten. De fem synsätten analyseras sedan på en glidande skala utifrån fem olika dimensioner och jämförs. Vidare diskuteras positiva och negativa aspekter med de fem synsätten ur fyra olika intressentperspektiv: arbetsgivarens, arbetstagarens, samhällets och modeexploatörens.

I ett avslutande kapitel ställs frågan ”vem behöver lärande organisationer?” Här ges argument för att de fem synsätten som behandlas i boken, och som tar upp olika aspekter av den lärande organisationen, kan ses som komplementära, det vill säga de behövs alla för att en väl fungerande lärande organisation ska kunna komma till stånd. Här diskuteras också om lärande verkligen alltid är positivt.

Tiden får utvisa om lärande organisationer är ett modebegrepp, men det har trots allt stått sig i tjugo år. Så länge begreppet är populärt är det angeläget att fortsätta granska det, i termer av olika synsätt och ur olika perspektiv. Det gör denna lilla bok på ett överskådligt, balanserat och mycket förtjänstfullt sätt.

Boken är väl främst avsedd som kurslitteratur på universitetsnivå, men jag anser att den utgör ett värdefullt diskussionsunderlag i alla organisationer eller ledningsgrupper, där man funderar på att införa en lärande organisation, där man tror att man redan har gjort det eller där man i största allmänhet är intresserad av begreppet – vad det är och vad det inte är.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

par_eriksson

Prisad ledare delar med sig

Läsvärt

Sporrad av utmärkelsen Årets ledarutvecklare har Eskilstunas kommundirektör Pär Eriksson samlat sina tankar och erfarenheter av ledarskap i boken Tio tankar om ledarskap.

Strategi_verb

Strategi är att göra

Läsvärt

Utan aktiviteter kan inte ens den allra bästa strategin bli verklighet. Boken Strategi är ett verb visar hur du lägger grunden för framgång genom medarbetarnas beteenden.

Brian Frezza och D J  Kleinbaum på det amerikanska bioteknikföretaget Emerald Therapeutics har i dagsläget 18 anställda och och har hittills fyllt sju anteckningsböcker med kritiska och analytiska synpunkter från nyanställda.
Brian Frezza och D J Kleinbaum på det amerikanska bioteknikföretaget Emerald Therapeutics har i dagsläget 18 anställda och och har hittills fyllt sju anteckningsböcker med kritiska och analytiska synpunkter från nyanställda. FOTO: Emerald Therapeutics

Uppmanar nya att ge kritik

När något är fel i organisationen är vd ofta den sista att upptäcka det. Bioteknikföretaget Emerald Therapeutics är ett undantag. Alla nyanställda på företaget uppmuntras att reflektera över och analysera sin nya arbetsplats med nybörjarens kritiska öga. 

– Det finns en enorm potential i kundmötet som konkurrensmedel, säger Peo Eriksson, vd för Daymaker Nordic.
– Det finns en enorm potential i kundmötet som konkurrensmedel, säger Peo Eriksson, vd för Daymaker Nordic.

Kunder ställer tuffare krav på bemötande

En väl genomtänkt strategi borgar för ett bra kundmöte, oavsett om det sker på butiksgolvet, via mejl eller Facebook. Bäst just nu är Clas Ohlson.