nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Nytt system underlättar jämförelser

Nu ska alla poliser i Sverige använda samma formulär för att rapportera bostadsbrott. Metodiken, som är framtagen av forskare vid BTH, Blekinge Tekniska Högskola, gör det möjligt att jämföra liknande brott.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Rättsvårdande myndigheter runt om i världen samlar regelbundet in information från brottsplatser i form av fritext som registreras i olika anmälningssystem. Men eftersom det inte finns jämförbar brottsplatsinformation är det svårt att analysera informationen och se mönster. Till exempel kontrollerar inte alla poliser om målsäganden blivit uppringd från okänt nummer eller om okända bilar eller personer iakttagits i området före brottet.

BTH har under flera år samarbetat med polisen och Nationellt Forensiskt Centrum för att öka kunskapen om bostadsinbrott. Nyligen fick BTH medel av Vinnova för att arbeta vidare med en ny metodik för systematisk insamling av brottsplatsinformation och analysmetoder för att koppla samman brottsserier. Arbetet med att vidareutveckla samt fälttesta det nya arbetssättet att samla och systematisera information kommer att påbörjas efter nyår.

– Den systematiska insamlingen gör att polisen kan arbeta effektivare eftersom analysen delvis sker med automatiska metoder. Strukturerad brottsplatsinformation kan i förlängningen tillåta jämförelser av brott på både nationell och internationell nivå, vilket idag skulle vara mycket resurskrävande, berättar Martin Boldt, forskare vid BTH.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.