nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Svenskt Kvalitetsindex bransch- och kundmätningar ger en vägledning av vad företagen ska fokusera på i sitt kundarbete. Den nya tjänsten gör det möjligt att följa upp de åtgärder som vidtas på ett mer konkret sätt.
Svenskt Kvalitetsindex bransch- och kundmätningar ger en vägledning av vad företagen ska fokusera på i sitt kundarbete. Den nya tjänsten gör det möjligt att följa upp de åtgärder som vidtas på ett mer konkret sätt. FOTO: Shutterstock

Nytt verktyg visar vad kunderna tycker

Svenskt Kvalitetsindex lanserar en ny tjänst för att mäta kundupplevelse i realtid. Förutom bättre koll på kunderna, kan den även ge medarbetarna en kick i förbättringsarbetet.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Svenskt Kvalitetsindex lanserar en ny tjänst för att göra snabba pulsmätningar av kundupplevelsen, SKI Puls. Tanken är att fånga in kundens perspektiv och upplevelser i realtid, och på så vis få en direkt återkoppling till hur det dagliga arbetet fungerar.

Tjänsten riktar sig till företag med mottagningar och som erbjuder personlig rådgivning. Direkt när kunden lämnat mottagningen eller affären, eller avslutat telefonsamtalet, skickas ett sms eller ett e-postmeddelande till kunden där hen får svara på frågor kring mötet. Svaren sammanställs i en webbportal, där man kan följa resultaten löpande. Frågorna kan variera över tid beroende på vilka områden som företaget vill följa upp och vad som driver just deras kundnöjdhet mest.

Under våren har Svenskt Kvalitetsindex testat produkten i flera pilotprojekt, med positivt resultat.

– Vi har också märkt att personalens engagemang och motivation har ökat hos de företag som testat SKI Puls när resultatet indikerat att de är på rätt väg och gör rätt saker. Man kan ju snabbt vidta åtgärder om det är något som behöver förbättras, säger projektkoordinator Elina Jacobsson.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Digital oförmåga oroar företagsledare

Nästan vartannat företag har påbörjat ett digitalt förändringsprojekt. Men samtidigt är många projekt tyngda av problem och riskerar att avbrytas för att de blir alltför kostsamma. Fujitsu har identifierat fyra kärnområden som är avgörande för att lyckas.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Låt värderingar ligga till grund för nya strategier

Oväntade samarbeten kan ge synergier som är värdefulla när en verksamhet går igenom stora förändringar. Men för att lyckas gäller det att inte tappa bort de grundläggande värderingar som styr verksamheten. Då är risken stor att kunderna känner sig svikna, visar en färsk avhandling.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.