nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Svenskt Kvalitetsindex bransch- och kundmätningar ger en vägledning av vad företagen ska fokusera på i sitt kundarbete. Den nya tjänsten gör det möjligt att följa upp de åtgärder som vidtas på ett mer konkret sätt.
Svenskt Kvalitetsindex bransch- och kundmätningar ger en vägledning av vad företagen ska fokusera på i sitt kundarbete. Den nya tjänsten gör det möjligt att följa upp de åtgärder som vidtas på ett mer konkret sätt. FOTO: Shutterstock

Nytt verktyg visar vad kunderna tycker

Svenskt Kvalitetsindex lanserar en ny tjänst för att mäta kundupplevelse i realtid. Förutom bättre koll på kunderna, kan den även ge medarbetarna en kick i förbättringsarbetet.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Svenskt Kvalitetsindex lanserar en ny tjänst för att göra snabba pulsmätningar av kundupplevelsen, SKI Puls. Tanken är att fånga in kundens perspektiv och upplevelser i realtid, och på så vis få en direkt återkoppling till hur det dagliga arbetet fungerar.

Tjänsten riktar sig till företag med mottagningar och som erbjuder personlig rådgivning. Direkt när kunden lämnat mottagningen eller affären, eller avslutat telefonsamtalet, skickas ett sms eller ett e-postmeddelande till kunden där hen får svara på frågor kring mötet. Svaren sammanställs i en webbportal, där man kan följa resultaten löpande. Frågorna kan variera över tid beroende på vilka områden som företaget vill följa upp och vad som driver just deras kundnöjdhet mest.

Under våren har Svenskt Kvalitetsindex testat produkten i flera pilotprojekt, med positivt resultat.

– Vi har också märkt att personalens engagemang och motivation har ökat hos de företag som testat SKI Puls när resultatet indikerat att de är på rätt väg och gör rätt saker. Man kan ju snabbt vidta åtgärder om det är något som behöver förbättras, säger projektkoordinator Elina Jacobsson.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetschefer behöver lära mer om strategier

SIQ har initierat en studie via SQMA för att ta reda på hur kvalitetsprofessionen parerar utvecklingen. Slutsatsen är att kvalitetsprofessionella ofta är högutbildade, men uppfattar trots det att kunskaper och färdigheter ofta behöver vidareutvecklas för att på ett bra sätt klara främst de strategiska delarna av arbetet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sju nya ordförande för Sis tekniska kommittéer

Sis, Swedish Standards Institute, har 293 tekniska kommittéer som arbetar med att utveckla standarder inom allt från socialt ansvarstagande och Internet of Things. Nyligen fick sju av kommittéerna ny ordförande. Här är de.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.