nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Svenskt Kvalitetsindex bransch- och kundmätningar ger en vägledning av vad företagen ska fokusera på i sitt kundarbete. Den nya tjänsten gör det möjligt att följa upp de åtgärder som vidtas på ett mer konkret sätt.
Svenskt Kvalitetsindex bransch- och kundmätningar ger en vägledning av vad företagen ska fokusera på i sitt kundarbete. Den nya tjänsten gör det möjligt att följa upp de åtgärder som vidtas på ett mer konkret sätt. FOTO: Shutterstock

Nytt verktyg visar vad kunderna tycker

Svenskt Kvalitetsindex lanserar en ny tjänst för att mäta kundupplevelse i realtid. Förutom bättre koll på kunderna, kan den även ge medarbetarna en kick i förbättringsarbetet.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Svenskt Kvalitetsindex lanserar en ny tjänst för att göra snabba pulsmätningar av kundupplevelsen, SKI Puls. Tanken är att fånga in kundens perspektiv och upplevelser i realtid, och på så vis få en direkt återkoppling till hur det dagliga arbetet fungerar.

Tjänsten riktar sig till företag med mottagningar och som erbjuder personlig rådgivning. Direkt när kunden lämnat mottagningen eller affären, eller avslutat telefonsamtalet, skickas ett sms eller ett e-postmeddelande till kunden där hen får svara på frågor kring mötet. Svaren sammanställs i en webbportal, där man kan följa resultaten löpande. Frågorna kan variera över tid beroende på vilka områden som företaget vill följa upp och vad som driver just deras kundnöjdhet mest.

Under våren har Svenskt Kvalitetsindex testat produkten i flera pilotprojekt, med positivt resultat.

– Vi har också märkt att personalens engagemang och motivation har ökat hos de företag som testat SKI Puls när resultatet indikerat att de är på rätt väg och gör rätt saker. Man kan ju snabbt vidta åtgärder om det är något som behöver förbättras, säger projektkoordinator Elina Jacobsson.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.