nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Ockelbo är bästa skolkommun

Ockelbo är Sveriges bästa skolkommun. Det visar SKL:s rapport Öppna jämförelser – Grundskola 2016, där samtliga kommuners skolresultat jämförs.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

För att placera sig i topp i SKL:s rankning behövs både goda faktiska resultat och bra resultat med hänsyn till elevernas olika förutsättningar. Sex olika kunskapsresultat från vårterminen 2016 i årskurs 9 redovisas i ett sammanvägt värde.

– Förändringar i skolan får bäst effekt om de påverkar lärarnas möte och arbetssätt med eleverna. Ska elevernas resultat förbättras är det därför dags att flytta fokus från stora strukturella reformer till det lokala arbetet, inte minst att lära av det som fungerar i klassrummen. För att lyckas krävs ett bra ledarskap på alla nivåer – i skolan, hos huvudmännen och nationellt, säger Per-Arne Andersson, avdelningschef på SKL.

Ockelbo, som haft goda skolresultat även de två föregående läsåren, pekar på vikten av tidiga insatser.

– En bra start gör skillnad på längre sikt. Därför väljer vi att bland annat lägga stor vikt på extra anpassningar och att prioritera elevhälsoarbetet, säger Lotta Wennlund, utbildnings- och kulturchef i Ockelbo kommun.

De fem kommuner med högst sammanvägt resultat är Ockelbo, Grästorp, Nykvarn, Norsjö och Lidingö.

Om rapporten

Rapporten Öppna jämförelser Grundskola 2016 rangordnar kommunernas resultat för de elever som gick ut årskurs 9 våren 2016. Rapporten bygger på Skolverkets statistik. Rangordningen görs både för samtliga skolor och för kommunala skolor separat. Rapporten ger också en översiktlig bild av forskning om framgångsrik skolutveckling och tips på hur huvudmän kan arbeta utifrån sina lokala behov.

Elever med okänd bakgrund (främst asylsökande elever) ingår i år inte i resultatredovisningen för årskurs 9.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.