nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Odla din kreativa förmåga

Kreativitet och innovation är inte samma sak. Det första är en förutsättning för det andra. Trots det lägger vi ofta mer tid och resurser på innovation än på att tänka nytt.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Kreativitet är världens viktigaste ämne, men samtidigt världens minst studerade. Det konstaterar Teo Härén, författare och föreläsare med kreativitet som specialitet, när han inleder sin föreläsning om kreativitet på Kvalitetsmässans sista dag.

Samtidigt som kreativitet är en nödvändig ingrediens i alla yrken, så lär vi oss väldigt lite om det i utbildningar.

– Alla har läst minst tio böcker i matematik, men ingen har läst tio böcker i kreativitet, poängterar han och uppmanar alla att börja prata kreativitet.

– Avsätt en timme med en kollega, partner eller vän och börja prata om hur och när du är kreativ. Var får du dina bästa idéer? Vilken tid på dynget är du som mest kreativ? Vilka personer triggar din kreativitet? Vad hindrar dig från att vara kreativ? Det kommer att vara en mycket väl investerad timme, lovar han.

Poängen är att vi behöver prata mycket om kreativitet för att bli mer medveten om hur vi kan ge oss själva rätt förutsättningar för att tänka kreativt.

– Det finns inte en plats, en person eller en aktivitet som gör oss kreativa, det finns tusen. Men vi behöver diskutera, fundera och prata om ämnet för att utvecklas på området.

Teo Härén konstaterar att det är svårt att leva upp till sin kreativa potential. När vi söker lösningar på problem stannar vi oftast när vi hittat den första lösningen. Men det troliga är att vi då hittar den självklara lösningen, som alla redan tänkt på.

För att hitta de unika lösningarna måste vi ge kreativiteten mer tid och inte vara nöjd med de första tre idéerna som kommer upp, utan gå vidare och tänka ut många, många idéer innan vi börjar värdera dem.

– Kreativitet ska vara nytt, det behöver inte vara bra, konstaterar han.

När vi ger oss själva utrymme att tänka nya tankar är sannolikheten större att vi hittar lösningar som ingen annan tänkt på tidigare.

– Vi behöver både innovation och kreativitet, men vi ägnar alldeles för lite tid åt kreativitet. Mitt råd är att satsa mer på kreativitet än på innovation, säger Teo Härén.

Läs mer: Teo Härén krossar tre myter om kreativitet

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

”Enterstolthet” hos Telias kundtjänst på sociala medier

Tusentals kunder tar kontakt med Telia i sociala medier varje vecka. Nu har företaget gått igenom en förändringsresa i hur man svarar kunderna. "Inte för att bli något annat men för att bli något mer. För att gå från kundservice till kundupplevelse", konstaterade Telias Sanna Sundell i veckan när hon talade på C2 Managements Riksforum för förslag och förbättringar.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.