nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Två av tio ger sin arbetsplats underkänt

På jämställda arbetsplatser trivs medarbetarna bättre. Det framgår av arbetslivspanelen Manpower Work Life.

Lars Forseth, vd Manpowergroup. FOTO: Fredrik Stehn
  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

61 procent av svenskarna upplever att deras arbetsplatser är jämställda. Två av tio, 22 procent, upplever att arbetsplatsen inte är jämställd. Det visar arbetslivspanelen Manpower Work Life.

Högst bedöms jämställdheten vara inom fastighetsbranschen, där hela 71 procent ger arbetsplatsen godkänt. Sämst betyg får hälso- och sjukvården, där endast 51 procent anser att arbetsplatsen är jämställd.

Men bilden av hur jämställd en arbetsplats är kan skilja sig stort beroende på om du är en man eller kvinna. Det största gapet mellan könen finns inom hotell och restaurangbranschen. Där uppger 7 av 10 män att arbetsplatsen är jämställd, medan endast 4 av 10 kvinnor upplever detsamma.

Tydligt är att en jämställd arbetsplats bidrar till många goda sidoeffekter. Ju mer jämställd arbetsplatsen är, desto nöjdare är medarbetarna. På jämställda arbetsplatser upplever svenskarna överlag mer positiv stämning, högre engagemang och energi och bättre fungerande konstruktiv feedback.

– Det är positivt att så många ger sina arbetsplatser ett gott jämställdhetsbetyg, men flera branscher har helt klart en bit kvar att gå. Företag som tar tillvara på kompetenser hos både män och kvinnor har lättare att rekrytera och behålla medarbetare, säger Lars Forseth, vd på Manpowergroup i Sverige.

Topp tre: Branscherna med mest jämställda arbetsplatser

  1. Fastighetsverksamhet 71 procent
  2. Konsultverksamhet 66 procent
  3. Finansverksamhet samt El-, värme- och vattenförsörjning 65 procent

Läs också: Sju steg mot en jämställd arbetsplats

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.