nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Foto Stock Adobe

Ökad optimism bland unga på arbetsmarknaden

Trots utmaningarna på arbetsmarknaden ökar optimismen bland unga. Andelen unga som tycker det är lätt att få jobb har fördubblats och särskilt digital kompetens betraktas som en stor tillgång på morgondagens arbetsmarknad, visar en ny riksomfattande undersökning.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

För fjärde året har Insight Intelligence tillsammans med Malmö Stad, Adecco Group, Fryshuset och Jobba Grönt genomfört en riksrepresentativ attitydundersökning där 1 000 svenskar mellan 16 och 30 år har intervjuats om sin syn på jobb och arbetsmarknad.

Resultaten visar bland annat att andelen som tycker att det är lätt att få ett jobb har ökat med 14 procentenheter sedan 2014 – en fördubbling mot tidigare. Samtidigt har andelen som ser det som svårt minskat med 20 procentenheter under samma period.

Det som många unga framförallt ser som sin stora tillgång på morgondagens arbetsmarknad är den digitala kompetensen.

– De flesta tror att IT-kunskaper kommer att vara viktigare på arbetsmarknaden än en högskole- eller universitetsutbildning om tio år, vilket säger en hel del om hur högt unga skattar framtidens efterfrågan på teknisk kompetens, säger Lukas O Berg, vd på Insight Intelligence.

Men undersökningen lyfter även fram en del orosmoment. Osäkra anställningsformer och höga krav på arbetslivserfarenhet ses som några av de främsta utmaningarna för unga på arbetsmarknaden.

Det finns också stora skillnader i synen på arbetsmarknaden mellan män och kvinnor. 32 procent av männen tycker det är lätt att få jobb, jämfört med 20 procent av kvinnorna. Unga män har överlag ett betydligt större självförtroende på arbetsmarknaden än unga kvinnor.

Undersökningen baseras på svar från 1 000 svenskar mellan 16 och 30 år som under mars 2018 intervjuats genom Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel. Undersökningen och rapporten ”Generation 2018” har tagits fram i samarbete med Anders Forslund, professor på Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU).

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

IKEA ett starkt varumärke lokalt och globalt

IKEA är inte bara Sveriges starkaste varumärke, utan har även en stark ställning globalt med en sjundeplats i YouGovs senaste varumärkesranking. Det varumärke som ökat mest i varumärkesstyrka på den svenska marknaden är Swedbank.

Fem populäraste arbetsgivarna bland nyanlända akademiker

Volvo Group toppar listan över vilka arbetsgivare som är populärast bland nyanlända akademiker, visar statistik från praktikprogrammet Jobbsprånget, som drivs av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Projektet ger nyanlända akademiker fyra månaders praktik hos svenska arbetsgivare över hela landet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Rätt träning viktigare än gener

Recension

I boken ”Peak, vetenskapen om att bli bättre på nästan allt”, berättar författarna om sanning bakom 10 000-timmarsregeln. Det handlar mer om träning än talang. Framförallt rätt sort övning visar författaren K Anders Ericsson i sin banbrytande forskning.

Ulf Hammarström ny generaldirektör på Swedac

Regeringen har utsett Ulf Hammarström till ny generaldirektör och chef för Swedac. Ulf Hammarström har tidigare varit generaldirektör för Försvarsexportmyndigheten och under nio år arbetat i Bryssel, dels som direktör för industri- och marknadsdirektoratet vid European Defence Agency, dels som diplomatisk minister vid den svenska EU-representationen.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.