nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Foto Stock Adobe

Ökad optimism bland unga på arbetsmarknaden

Trots utmaningarna på arbetsmarknaden ökar optimismen bland unga. Andelen unga som tycker det är lätt att få jobb har fördubblats och särskilt digital kompetens betraktas som en stor tillgång på morgondagens arbetsmarknad, visar en ny riksomfattande undersökning.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

För fjärde året har Insight Intelligence tillsammans med Malmö Stad, Adecco Group, Fryshuset och Jobba Grönt genomfört en riksrepresentativ attitydundersökning där 1 000 svenskar mellan 16 och 30 år har intervjuats om sin syn på jobb och arbetsmarknad.

Resultaten visar bland annat att andelen som tycker att det är lätt att få ett jobb har ökat med 14 procentenheter sedan 2014 – en fördubbling mot tidigare. Samtidigt har andelen som ser det som svårt minskat med 20 procentenheter under samma period.

Det som många unga framförallt ser som sin stora tillgång på morgondagens arbetsmarknad är den digitala kompetensen.

– De flesta tror att IT-kunskaper kommer att vara viktigare på arbetsmarknaden än en högskole- eller universitetsutbildning om tio år, vilket säger en hel del om hur högt unga skattar framtidens efterfrågan på teknisk kompetens, säger Lukas O Berg, vd på Insight Intelligence.

Men undersökningen lyfter även fram en del orosmoment. Osäkra anställningsformer och höga krav på arbetslivserfarenhet ses som några av de främsta utmaningarna för unga på arbetsmarknaden.

Det finns också stora skillnader i synen på arbetsmarknaden mellan män och kvinnor. 32 procent av männen tycker det är lätt att få jobb, jämfört med 20 procent av kvinnorna. Unga män har överlag ett betydligt större självförtroende på arbetsmarknaden än unga kvinnor.

Undersökningen baseras på svar från 1 000 svenskar mellan 16 och 30 år som under mars 2018 intervjuats genom Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel. Undersökningen och rapporten ”Generation 2018” har tagits fram i samarbete med Anders Forslund, professor på Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU).

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Plugga tyska om du vill lyckas i Tyskland

Planerar ni att göra affärer med Tyskland? Se då till att bygga på språkkunskaperna i tyska. Bristen på kunskap om tysk affärskultur och tyska språket är det största hindret mot att svenska företag lyckas på tyska marknaden, visar Tysk-Svenska Handelskammarens enkätundersökningar. Tillsammans med Tyska ambassaden drar nu handelskammaren igång satsningen ”Deutsch – Ditt val!” för att uppmuntra fler skolelever att plugga tyska.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Satsning på innovation ska stoppa cyberattacker

Den ökade frekvensen av cyberattacker riskerar att skada förtroendet för digitala lösningar och hämma digitaliseringen i samhället. För att stimulera utvecklingen av nya, innovativa lösningar som stärker digital säkerhet och infrastruktur satsar nu innovationsmyndigheten Vinnova närmare 200 miljoner kronor fram till 2020.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.