nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Omfattande slarv med skadereparationer

Kvaliteten på mer än en tredjedel av reparationer efter en olycka eller skada har brister. Det visar en ny rapport från Trafikförsäkringsföreningen.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Försäkringsbranschen har gjort gemensamma stickprovskontroller under fyra år på ungefär 80 större bilverkstäder i Sverige för att skapa en helhetsbild av de skadereparationer som utförs. Verkstäderna står för dryga 40 procent av alla skadereparationer i Sverige. Idag har omkring 3 400 fordonsreparationer kontrollerats.

– Vi vill ju naturligtvis att ingen verkstad ska ha en anmärkning alls. Men i 34 procent hittar vi en anmärkning, säger Anders Edvardsson, projektledare vid Trafikförsäkringsföreningen TFF.

Kontrollerna som har gjorts visade också stora kvalitetsskillnader mellan olika verkstäder runt om i landet, även bland de som är del av en kedja.

– Det är intressant att vi ser stora skillnader mellan verkstäder som ingår i samma kedja. De olika verkstäderna i de olika delarna av Sverige kan ha väldigt olika resultat. Så du kan definitivt inte lita på att du får samma kvalitet på olika verkstäder i samma kedja, förklarar Anders Edvardsson.

En stor del av anmärkningarna som gjorts beror på attityden till kvalitet enligt Anders Edvardsson. Han menar att det bara handlar om ledarskap och förhållningssätt och att få av anmärkningarna handlar om kompetens eller utrustning på de olika verkstäderna. Mycket av det tror han beror på slarv.

– Det är en fråga om processer och styrning, säger han.

Fem av de 80 verkstäderna som kontrollerats av TFF ligger på en acceptabel kvalitetsnivå enligt undersökningen. Och det föreningen kan konstatera utefter det är att det inte kostar mer med kvalitet.

– De fem verkstäderna använder samma verktyg som de andra, menar Anders Edvardsson.

Svenska verkstäder kommer enligt TFF att behöva fortsätta jobba med kvalitetssäkrande arbete för att nå den ideala kvaliteten på reparationer, vilket föreningen ser som möjligt.

– Det här är en fråga för verkstäderna att styra upp sina processer tillräckligt bra och ha en tydlig bild av definieringen för kvalitet och vilka åtgärder de tar för att säkerställa att det blir så.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

AI kan bli hävstång för svensk ekonomi

Användningen av artificiell intelligens (AI) kan bli rena hävstången för svensk ekonomi. Men för att kunna ta tillvara de stora möjligheterna krävs en nationell strategi med bland annat satsningar på utbildning, forskning och utveckling av regelverk, visar en analys som innovationsmyndigheten Vinnova tagit fram på uppdrag av regeringen.

Nöjdare miner med buss än med tåg och flyg

Trots problemen med förseningar kan många persontransportföretag glädja sig åt nöjda kunder. Och allra nöjdast kunder har bussbolagen, visar årets studie från Svenskt Kvalitetsindex. Det företag som än en gång får högst betyg är Nettbuss med sina båda varumärken Nettbuss Bus4You och Nettbuss express.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon framtidens kvinnliga ledare

Ishtar Touailat, innovationchef på Tieto datadrivna affärer Sverige, är Framtidens kvinnliga ledare 2018. Hon koras för sitt orädda och inkluderande ledarskap där hon hittar nya lösningar på gamla problem.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.