nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Organisationer gynnas av kommunikativa chefer

Medvetenhet om kommunikation mellan ledare och medarbetare utvecklar ledarskapet. Det konstateras i en avhandling där begreppet kommunikativt ledarskap har utforskats i tre multinationella koncerner.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Struktur, utveckling, interaktion och förmåga att representera är fyra viktiga beteenden hos den kommunikativa ledaren. Det visar en ny avhandling från Mittuniversitetets forskningscentrum Demicom som har genomförts av Solange Hamrin.

I avhandlingen Communicative leadership: contextualizing a Swedish concept in theory and within oranizational settings har det kommunikativa ledarskapet utforskats i tre svenska nationella och multinationella organisationer. Avhandlingen ger ett ramverk för att kunna förstå och utveckla kommunikativt ledarskap inom organisationer.

Definitionen av en kommunikativ ledare är en person som involverar sina medarbetare i beslutsfattandet genom dialog och feedback. En central punkt här är att organisationen och högsta ledningen måste vilja och tillåta förändringar som bär fram till just en kommunikativ organisation.

En kommunikativ ledare bidrar till organisationens resultat bland annat genom att skapa tydliga roller för medarbetare, engagemang, gruppsamhörighet och förtroende.

I avhandlingen konstateras att ramverket kan användas i den praktiska vardagen för att utveckla ledares kommunikativa förmåga, men även för att mäta och utveckla anpassade index för att mäta hur framgångsrik man är.

En intressant iakttagelse i avhandlingen är att kommunikativa ledare skiljer sig mellan olika länder, så exempelvis mellan Sverige och länder som USA, Frankrike och Indien. I Sverige finns en grundtanke om delaktighet, demokrati och konsensus.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Mät med måtta

Ledare

"Det som mäts blir gjort" är en gammal floskel som vi sagt så många gånger att vi är övertygade om att den är sann. Därför mäter vi, samlar siffror och statistik, sätter upp tavlor som visar resultat och kurvor för målen vi ska nå.

Ny som bloggare på KM

Vad är kvalitetskultur, vad innebär socialt ansvarstagande för kvalitetsarbetet och vad händer med kvalitetsrollen framöver? Det är några av de frågeställningar som KM:s nya bloggare brinner för. Först ut är Åsa Rönnbäck, SIQ.

Fokusera på kvalitetskulturen

Blogg

Kortsiktighet sätter käppar i hjulet för kvalitetsarbetet, det saknas ofta en kvalitetskultur. Men vilka beteenden formar en kvalitetskultur? Och går den att mäta? Ny forskning har börjat hitta svaren, berättar Åsa Rönnbäck i sin blogg.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.