nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Organisationer gynnas av kommunikativa chefer

Medvetenhet om kommunikation mellan ledare och medarbetare utvecklar ledarskapet. Det konstateras i en avhandling där begreppet kommunikativt ledarskap har utforskats i tre multinationella koncerner.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Struktur, utveckling, interaktion och förmåga att representera är fyra viktiga beteenden hos den kommunikativa ledaren. Det visar en ny avhandling från Mittuniversitetets forskningscentrum Demicom som har genomförts av Solange Hamrin.

I avhandlingen Communicative leadership: contextualizing a Swedish concept in theory and within oranizational settings har det kommunikativa ledarskapet utforskats i tre svenska nationella och multinationella organisationer. Avhandlingen ger ett ramverk för att kunna förstå och utveckla kommunikativt ledarskap inom organisationer.

Definitionen av en kommunikativ ledare är en person som involverar sina medarbetare i beslutsfattandet genom dialog och feedback. En central punkt här är att organisationen och högsta ledningen måste vilja och tillåta förändringar som bär fram till just en kommunikativ organisation.

En kommunikativ ledare bidrar till organisationens resultat bland annat genom att skapa tydliga roller för medarbetare, engagemang, gruppsamhörighet och förtroende.

I avhandlingen konstateras att ramverket kan användas i den praktiska vardagen för att utveckla ledares kommunikativa förmåga, men även för att mäta och utveckla anpassade index för att mäta hur framgångsrik man är.

En intressant iakttagelse i avhandlingen är att kommunikativa ledare skiljer sig mellan olika länder, så exempelvis mellan Sverige och länder som USA, Frankrike och Indien. I Sverige finns en grundtanke om delaktighet, demokrati och konsensus.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

AI kan bli hävstång för svensk ekonomi

Användningen av artificiell intelligens (AI) kan bli rena hävstången för svensk ekonomi. Men för att kunna ta tillvara de stora möjligheterna krävs en nationell strategi med bland annat satsningar på utbildning, forskning och utveckling av regelverk, visar en analys som innovationsmyndigheten Vinnova tagit fram på uppdrag av regeringen.

Nöjdare miner med buss än med tåg och flyg

Trots problemen med förseningar kan många persontransportföretag glädja sig åt nöjda kunder. Och allra nöjdast kunder har bussbolagen, visar årets studie från Svenskt Kvalitetsindex. Det företag som än en gång får högst betyg är Nettbuss med sina båda varumärken Nettbuss Bus4You och Nettbuss express.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon framtidens kvinnliga ledare

Ishtar Touailat, innovationchef på Tieto datadrivna affärer Sverige, är Framtidens kvinnliga ledare 2018. Hon koras för sitt orädda och inkluderande ledarskap där hon hittar nya lösningar på gamla problem.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.