nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

På Blekingesjukhuset
it-skuggas medarbetarna

Enklare system för att ge patienterna internetförbindelse. Och möjligheter att nå mejl och scheman hemifrån. Det är två av önskningarna som kommit upp vid Blekingesjukhusets it-ronder.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Det hela började som en pilot på IVA för ett och ett halvt år sedan och Sten-Åke Gustafsson, teknisk systemförvaltare, och it-tekniker Jeanna Lindblom berättar att det sedan blev en arbetsmiljöfråga. Arbetsmiljöverkets granskning av de anställdas arbetsmiljö visade att it-strul var en stor faktor till stress.

Det togs ett beslut om att it-ronder ska göras på alla sjukhusets kliniker och förhoppningen är att vara klara under första halvåret 2018.

– Det har tagits emot otroligt bra, alla är kolossalt nöjda. Vårdmedarbetarna pratar öppet och tycker om att kunna haffa oss i

Sten-Åke Gustafsson, teknisk systemförvaltare och Jeanna Lindblom, it-tekniker, på Blekingesjukhuset. FOTO: Åsa Hammar/Suntarbetsliv

Sten-Åke Gustafsson, teknisk systemförvaltare och Jeanna Lindblom, it-tekniker, på Blekingesjukhuset. FOTO: Åsa Hammar/Suntarbetsliv

korridoren för att lämna önskemål och förslag. Andemeningen är att vi på it- och vårdenheterna ska komma varandra närmare, säger Jeanna Lindblom.

Inom it-ronderna får kliniken också välja att bli skuggad. Sten-Åke Gustafsson berättar det innebär att han och Jeanna Lindblom följer med en läkare eller sjuksköterska några timmar för att höra om deras arbetsvardag, se tidstjuvar och förbättringsmöjligheter.

– På IVA visade det sig bland annat vara fel utrustning på fel plats och på kirurgen var det mer åsikter om journalsystemet och läkemedelsmodulen. Vi försöker lösa så mycket som möjligt med befintlig kunskap och gemensamt engagemang. Större systemförändringar som kräver resurser och pengar lyfter vi upp.

Så fungerar it-ronderna:

It-avdelningen får en kontaktperson på respektive klinik. Först byts all hårdvara som är mer än fem år gammal ut. Därmed avhjälps många fel som orsakas av dålig prestanda. När kliniken haft den nya hårdvaran i två till tre veckor får klinikens medarbetare fylla i en enkät med önskemål klagomål och förbättringsmöjligheter.

Sedan möter it olika personalkategorier i ett öppet samtal om it-miljön. Synpunkter och förbättringsmöjligheter sammanställs och prioriteras, enklare saker åtgärdas.

Inom it-ronden ingår också ett val om att bli skuggad. Det innebär att it-medarbetare skuggar medarbetare under någar timmar för att lära sig mer om deras vardag, hitta förbättringsmöjligheter och tidstjuvar.

Denna artikel är tidigare publicerad i Kvalitetsvård, ett digitalt nyhetsbrev som är inriktat på kvalitetsarbete inom hälso- och sjukvården, producerad av Kvalitetsmagasinets redaktion. 
Läs mer om Kvalitetsvård här

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Bra måste ständigt bli bättre

Blogg

Ju bättre man blir desto mer krävs för att bli ännu bättre. Därför är det oerhört viktigt att kontinuerligt utveckla den tillgängliga kvalitetskompetensen i verksamheten, skriver Lars Sörqvist i sin blogg.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.