nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Perfekt tajming

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Med min första ledare i rollen som ny chefredaktör för Kvalitetsmagasinet vill jag hälsa alla läsare välkomna. Tajmingen känns perfekt för nu väntar en riktigt spännande tid när så mycket händer inom Kvalitetsområdet. Den nya ISO-standarden 9001 kommer prägla året men även helt nya ISO 41005 för arbetsmiljö är på väg ut.

Utvecklingsarbete har gått som en röd tråd genom mitt professionella chefsliv och i mitt arbete med verksamhetsutveckling och kundorientering i stora organisation har jag stått öga mot öga med utmaningarna: hålla ut, hålla liv i, skapa engagemang och ta oss upp ur djupet av förändringskurvan. Mitt utvecklingsfokus har hållit i sig sedan mitt första jobb som reporter på Örnsköldsviks Allehanda. Där redigerade jag texter som alltid var för långa och effektiviserade arbetet genom att tejpa ihop två tuschpennor så kunde jag stryka två rader i taget. 

I årets först nummer kan du bland annat läsa om vad några tunga kvalitetsnamn tror kommer att stå högt på agendan i år.  Och så handlar det om operationaliseringens svåra konst. Med SIQ:s nya managementmodell för verksamhetsutveckling ökar utsikterna för att skapa konkreta resultat. Men man förstår att det inte är lätt om man läser Michael Ekströms rapport om kommunala chefernas förutsättning att driva förbättringsarbete i temat. Men hopp finns, det finns många goda förebilder, till exempel Västtrafiks strävsamma förbättringsarbete ger inspiration.

Även en redaktör måste jobba med förbättringsarbete. Och där är ni läsare ovärderliga. Så tveka inte att höra av er till mig med tankar, idéer och åsikter om hur Kvalitetsmagasinet kan bli ännu bättre. Och hörs vi inte per mejl och telefon hoppas jag att vi ses på Kvalitetsmagasinet Live den 21 mars där temat är kvalitetsarbete som förändrar.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.